NOS NieuwsAangepast

Net als bij Leen Bakker, waren ook deze aanbiedingen te mooi om waar te zijn

Een simpel typefoutje, het kan iedereen overkomen. Zo ook online retailers. Maar door de snelheid van het internet gaan er al snel duizenden stuks over de digitale toonbank.

Het overkwam woonwinkel Leen Bakker dit weekend: de winkel bood op haar website hoogslapers aan met 92 procent korting, van 319 euro voor 24 euro. Binnen de kortste keren waren er ruim 3000 hoogslapers verkocht. Of de meubel- en interieurzaak de bedden ook daadwerkelijk gaat leveren is de vraag. Soms komen bedrijven met de schrik vrij, maar dat lukt niet altijd.

De hoogslaper die voor 24 euro werd aangeboden op de website van Leen Bakker

In 2011 was de website van Hema urenlang nauwelijks bereikbaar. Dat kwam door een stormloop op een taart: de bosvruchten-clafoutis stond voor nul euro op de site. De taart werd duizenden keren 'verkocht'. Op Twitter ging het gerucht dat het ging om een marketingstunt, omdat Hema de dag erna jarig was, maar volgens het bedrijf was het echt een fout.

Postorderbedrijf Otto bood in oktober 2006 lcd-televisies te koop aan voor slechts 99 euro. De prijs van dit soort televisies ligt normaal tussen de 700 en 1000 euro, dus niet gek dat zo'n 14.000 klanten de televisie bestelden. Maar de klanten kwamen uiteindelijk van een koude kermis thuis: Otto weigerde de televisies te leveren. Bijna 1000 bestellers sloten zich aan bij de stichting Postwanorder, die eiste dat het postorderbedrijf zijn belofte nakwam.

De rechter besloot begin 2007, en nogmaals in 2008, dat Otto de tv's niet hoefde te leveren. Voor de consumenten was het duidelijk genoeg dat het om een vergissing ging. Een 'HD ready breedbeeld lcd-televisie van een A-merk met een beeld van 80 centimeter' voor 99 euro was volgens de rechter overduidelijk te mooi om waar te zijn.

Nog een postorderbedrijf ging in de fout met een televisie-aanbieding: Neckermann bood in 2010, tijdens het wereldkampioenschap voetbal, een lcd-televisie aan voor 347 euro in plaats van 600 euro. Een foutje, maar niet zo overduidelijk voor de consument als de fout van Otto. En dus ging het bedrijf mee in de euforie van het WK (Nederland stond in de finale) en leverde de 182 klanten hun bestelling. Totale kosten: bijna 50.000 euro.

Camera

In mei 2007 bestelden in één weekend 1700 klanten een Canon Ixus 75 bij Bol.com. Niet omdat ze collectief een fotocursus gingen volgen, maar omdat de camera met een waarde van 350 euro te koop stond voor slechts 29 euro. Bol.com weigerde de camera's te leveren, maar de teleurgestelde bestellers kregen wel een cadeaubon van 10 euro.

Het Britse bedrijf Screwfix, een grote kluswinkel, prijsde in 2014 niet per ongeluk één product af, maar alle producten. Door een technische storing stond onder meer een grasmaaier van een paar duizend pond te koop voor slechts 35 pond. Klanten wisten voor duizenden ponden te bestellen voordat de fout werd aangepast. Helaas voor de koopjesjagers leverde Screwfix de spullen niet. Ze konden kiezen: of ze betaalden het volle pond, of de bestelling werd geannuleerd.

Vliegtickets

Luchtvaartmaatschappijen maken regelmatig fouten in hun prijzen, en dus zijn er talloze tickets voor een te lage prijs van de hand gedaan. Zo verkocht het Italiaanse Alitalia in 2014 ruim 2000 eersteklas vliegtickets voor een vlucht van Toronto naar Cyprus. De luchtvaartmaatschappij was zo vriendelijk het typefoutje voor eigen rekening te nemen en liep daardoor meer dan 7 miljoen euro mis.

Er zijn meerdere websites waarop dit soort error fares te vinden zijn. Luister hieronder naar een interview met Roel de Lange, eigenaar van website errorfares.nl.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl