P&G snijdt in online reclame, want weinig effectief
Procter & Gamble heeft het afgelopen kwartaal fors gesneden in de uitgaven aan online reclame. De multinational, bekend van onder meer Ariel, Always, Gillette en Pampers, heeft er de afgelopen drie maanden 85 miljoen euro minder aan uitgegeven.
Volgens financieel directeur Jon Moeller was een groot deel van de advertenties op internet niet effectief. Zo werd er geadverteerd op sites die vooral worden bezocht door robots en niet door echte mensen. Dat is een bekend probleem in de marketingwereld. Veel sites krikken de bezoekcijfers op door er programma's op los te laten die de sites geautomatiseerd bezoeken.
Ook zegt Procter & Gamble dat er te veel wordt geadverteerd op sites die niet aansluiten op de doelgroep van een product. Al met al had de bezuiniging op online adverteren nauwelijks gevolgen voor de verkoopcijfers.
Een van de grootste adverteerders
Tegen The Washington Post zegt bestuursvoorzitter David Taylor van P&G dat het snijden in de online reclame-uitgaven onderdeel is van een groter project. Het bedrijf wil sneller ingrijpen als iets niet werkt. Dat geldt niet alleen voor reclame, maar ook voor de afdeling die nieuwe producten ontwikkelt.
Vorig jaar maakte P&G al bekend dat het zou stoppen met gerichte reclame op Facebook. Ook reclame maken voor een heel specifieke doelgroep blijkt te weinig op te leveren. Overigens is P&G nog wel actief op Facebook met algemene advertenties.
Procter & Gamble is een van de grootste adverteerders wereldwijd. Vorig jaar gaf het bedrijf ruim 6 miljard euro uit aan advertenties.