Helft museumbezoekers gooit planning om als wachttijd bekend is

Aangepast
ANP
Geschreven door
Luc van den Berg en Winny de Jong
redacteuren Binnenland

Wil je een bezoek brengen aan het Anne Frank Huis? Beter niet op vrijdagmiddag, want dan kan de wachttijd oplopen tot wel drie uur. Op datzelfde moment kun je bijvoorbeeld bij Het Scheepvaartmuseum of het Rembrandthuis zo doorlopen.

Bij het Van Gogh Museum moet je ook de tijd nemen als je zonder reservering naar binnen wilt. Daar is het vooral 's ochtends druk, als de meeste bezoekers komen die niet online gereserveerd hebben. Op vrijdagochtend kan de wachttijd oplopen tot anderhalf uur.

In de rij voor het Van Gogh Museum ANP

Het blijkt allemaal uit een proef van Amsterdam Marketing en de gemeente waarbij de wachttijd werd bijgehouden van tien topattracties in de regio Amsterdam. Op de site Rijenradar, die inmiddels weer uit de lucht is, konden bezoekers live zien hoelang de wachttijd bij de musea was.

Ongeveer 50.000 bezoekers uit binnen- en buitenland maakten gebruik van de site. De helft van de gebruikers heeft door de informatie uit de Rijenradar besloten om op een andere tijd dan gepland naar een attractie te gaan. Zo'n 20 procent koos voor een heel andere attractie op basis van de tool.

Tien attracties werden gevraagd om ieder half uur de wachttijd van de bezoekers door te geven. Op de Rijenradar, voor buitenlandse toeristen Live Lines, konden bezoekers drie maanden lang realtime zien hoe lang de wachtrijen waren. De NOS verzamelde en analyseerde de gegevens.

Het Scheepvaartmuseum en Rembrandthuis hebben gemiddeld de kortste wachtrijen. Bij beide musea kun je het grootste gedeelte van de dag zo doorlopen. Als je toch even moet wachten voordat je naar binnen kunt, dan duurt dit niet langer dan 3 minuten. Ook bij het Frans Hals Museum in Haarlem hoef je niet lang te wachten. De wachttijd is daar normaal gesproken nooit langer dan 10 minuten.

Bij de evaluatie van de site wordt ook gekeken naar een permanente versie. "We zouden graag een tool ontwikkelen die de wachttijd bij 25 of 50 instellingen toont," zegt Nico Mulder van Amsterdam Marketing. "Het zou fijn zijn als we deze permanente versie voor het nieuwe vakantieseizoen kunnen presenteren. Door de Rijenradar kunnen bezoekers verspreid worden, dat draagt ook bij aan de leefbaarheid van de stad."

Rij voor de passage bij het Rijksmuseum ANP

STER Reclame