Diabetespatiënten in de wacht voor hulpmiddelen

Aangepast
Bloedcontrole bij een diabetespatiënt ANP

Diabetespatiënten hebben deze zomer vaker te kampen met leveringsproblemen van hun diabetes-hulpmiddelen. Dat stelt Diabetesvereniging Nederland. Patiënten moeten voor bepaalde hulpmiddelen langer wachten dan zij gewend zijn.

"Voor diabetespatiënten zijn die middelen van levensbelang, dus een langere wachttijd is uitermate vervelend", zegt een woordvoerder. In de huidige vakantieperiode kan dat tot extra problemen leiden. "Je zal maar op vakantie gaan en door de langere levertijd hulpmiddelen te laat binnenkrijgen."

Functioneren

Het gaat met name om leveringsbeperkingen van glucosesensoren. "Die sensoren maken dat ik kan functioneren", zegt diabetespatiënt Marc Hindriks. Om zijn diabetes te reguleren, gebruikt hij sensoren die de glucosewaarden in zijn bloed continue in de gaten houden. Op basis van de informatie die hij op het scherm ziet, kan hij bepalen of het bijvoorbeeld nodig is om wat te eten, of dat hij insuline moet spuiten. Zo kan Hindriks voorkomen dat hij een hypo- of hyperglycemie krijgt.

Toegenomen vraag

De fabrikanten Abbott en Medtronic zeggen momenteel moeite te hebben om aan de toegenomen vraag naar sensoren te voldoen.

Medtronic verwacht dat vertragingen tot begin 2018 aanhouden. Ook zegt de fabrikant in een brief aan zorgverleners tot die tijd geen nieuwe patiënten te kunnen voorzien van een sensor. Het bedrijf heeft maatregelen genomen om de productie van sensoren te verhogen.

"Je wilt erop kunnen vertrouwen dat je de medische apparatuur krijgt waar je van afhankelijk bent"

Marc Hindriks, diabetespatiënt

De 42-jarige Hindriks hoorde op zijn twintigste dat hij diabetes heeft. Sinds vijf jaar maakt hij gebruik van sensoren, die om de zoveel tijd aan vervanging toe zijn. Niet eerder kreeg hij te maken met leveringsproblemen. "Normaal gesproken worden ze de volgende dag geleverd. Maar nu duurt het al tweeënhalve week. Ik heb al heel vaak gebeld met de klantenservice. Elke keer krijg ik hetzelfde te horen: waarschijnlijk komen ze morgen. Die afdeling is overbelast door het aantal telefoontjes."

Medtronic zegt zich "bewust te zijn van het belang van duidelijke en continue communicatie met patiënten en zorgverleners". Daarom heeft het bedrijf de capaciteit van de klantenservice uitgebreid.

Aankaarten

Diabetesvereniging Nederland heeft geen duidelijk beeld van het aantal patiënten met een sensor. "Lang niet alle diabetespatiënten gebruiken een sensor om hun glucosewaarden te monitoren." Bloedglucose meten kan bijvoorbeeld ook met een vingerprik. "Ook mensen met een sensor kunnen hun bloedwaarden altijd meten door te prikken", zegt de woordvoerder. "Maar voor wie een sensor gebruikt, is alleen vingerprikken niet voldoende. Want je gebruikt een sensor als je bijvoorbeeld moeilijk 'instelbaar' bent, of wanneer goede waarden extreem belangrijk zijn, zoals bij een zwangerschap."

Om de leveringsproblemen aan te kaarten, heeft Diabetesvereniging Nederland contact gezocht met de fabrikanten. Daarnaast heeft de vereniging een brief gestuurd naar Diagned, de organisatie van hulpmiddelenleveranciers, en wil ze binnenkort in gesprek met Tweede Kamerleden.

STER Reclame