Eindhoven Airport ANP

Eindhoven Airport rekent voor dit jaar op een groei van een miljoen passagiers. Dat komt doordat maatschappijen vanaf Eindhoven vaker en op meer bestemmingen vliegen, met grotere en vollere vliegtuigen.

In 2016 verwerkte Eindhoven 4,7 miljoen passagiers. Tot en met juni dit jaar waren er al 2,7 miljoen reizigers, fors meer dan de twee miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Voor dit jaar rekende Eindhoven Airport al op 5,3 miljoen passagiers. Die prognose is vanwege de goede cijfers opgeschroefd naar 5,7 miljoen, een miljoen meer dan vorig jaar.

Optimisme

"Vorig jaar is de startbaan vernieuwd en waren we een aantal etmalen dicht, maar als je dat verrekent kom je nog uit op een toename van 18 procent," zegt directeur Joost Meijs. Verder is de bezettingsgraad op de toestellen toegenomen en komen maatschappijen met meer en grotere toestellen naar Eindhoven.

De koek is volgens de directeur nog lang niet op. De luchtvaartmaatschappijen willen het aantal bestemmingen verder uitbreiden. Dat is alleen niet altijd mogelijk. Eindhoven Airport deelt de start- en landingsbaan met het militaire deel van de luchthaven. Daarom mag het burgerdeel van het vliegveld jaarlijks maar beperkt groeien.

Geen zorgen

Ryanair kondigde onlangs aan dat het op zes vaste routes voortaan gaat vliegen vanaf het Duitse Weeze en niet langer vanaf Eindhoven. De luchtvaartmaatschappij vindt dat ze beknot wordt in haar start- en landingsrechten.

Meijs maakt zich daar geen zorgen over. "Hoewel we die bestemmingen kwijtraken blijven we nog fors groeien," zegt hij. Ook als de luchthaven Lelystad in 2019 opengaat voor commerciële passagiersvluchten zal dat volgens hem geen invloed hebben op een verdere groei van Eindhoven.

"Wij liggen voor veel reizigers gunstig, hier in de Brainport met veel high tech-bedrijven. Zo bleek uit een steekproef in juni dat elf procent van het aantal reizigers uit België komt."

Parkeerprobleem

Meer passagiers betekent ook meer parkeerdruk, terwijl de nieuw geplande parkeerterminal van vier etages hermetisch afgesloten blijft, nadat eind mei een deel van de nieuwbouw was ingestort.

Dat kost nog elke dag geld, zegt Meijs. Hij verwacht na de zomervakantie de resultaten van alle onderzoeken, onder meer van TNO.

Inmiddels is een deel van het platform waar normaal vliegtuigen geparkeerd worden ingericht als tijdelijke parkeerplaats voor auto's, om zo de zomerdrukte aan te kunnen.

STER reclame