De Benelux-Hondekop (1957-1986) voor ritten van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel
In samenwerking met
Omroep Brabant
NOS Nieuws

Treinfanaten brengen historische Benelux-Hondekop terug in Nederland

De laatste Benelux-Hondekop is terug in Nederland. Deze historische trein rijdt vandaag naar Roosendaal en dan door naar Amersfoort. Als de opknapbeurt klaar is, gaat deze Hondekop mogelijk bij speciale gelegenheden weer rijden.

Er zijn ooit twaalf exemplaren van de trein gemaakt. Deze ontleent zijn naam aan de vorm van de voorkant. Kenmerkend is de blauwe basiskleur met een gele band. Dit erfgoed vervoerde tussen 1957 en 1986 passagiers van Amsterdam via Roosendaal naar Brussel.

Ander voltage

Het was in die tijd bijzonder dat type 220.902 zowel op het Nederlandse als Belgische spoorwegnet kon rijden. Dat zijn twee verschillende systemen: Nederland werkt met 1500 Volt en België met 3000 Volt. Bij Essen schakelde de trein over van het ene naar het andere systeem.

Deze laatste trein stond tientallen jaren te roesten in een loods in Leuven, schrijft Omroep Brabant. Hij komt met een speciaal transport met een snelheid van 40 km/u.

De Benelux-Hondekop 'landt' eerst in Roosendaal. Daar wordt de roest eraf gehaald waarna het voertuig door kan naar Amersfoort. De restauratie gaat zeker twee jaar duren. Volgens Paul van der Lugt van de stichting Hondekop komen vrijwilligers uit het hele land in de weekenden aan de trein werken.

"Het is een fantastisch mooie imposante trein, in mijn ogen industrieel erfgoed. Deze trein is bovendien gemaakt in de glorietijd van het Utrechtse Werkspoor. Eerlijk gezegd is het wel een jongetjesding."

Advertentie via Ster.nl