'Beyoncé lijkt op een godin, helemaal puur, een oermoeder'
Als superster Beyoncé een foto plaatst, is het nooit zomaar een foto. Waar de gemiddelde artiest een afbeelding van een babyhandje post op social media, kiest Beyoncé ervoor om een volledige fotoshoot te wijden aan de eerste (en langverwachte) foto van haar pasgeboren tweeling. "Alle kleine dingen op de foto kiest ze bewust", vertelt kunsthistoricus en oud-directeur van het Rijksmuseum Wim Pijbes.
Het is ook wel een indrukwekkend beeld: Beyoncé die haar tweeling vasthoudt (Sir en Rumi) in een blauwe sluier en paars gewaad. Ze staat, bijna helemaal naakt, voor een bloemenkrans. "Ze refereert natuurlijk aan een madonna met pasgeboren kind, maar met de tweeling is het nét iets anders", legt Pijbes uit.
Want de iconische madonna is in de kunstgeschiedenis duizenden keren geschilderd, maar altijd met één kind. "Dat maakt het een spannende variatie op de madonna. Ik heb een 9de of 10de eeuws schilderij gezien waarop een madonna-achtig figuur te zien is met een tweeling, daar lijkt deze foto heel erg op."
Voor de rest herinnert de foto vooral aan schilderijen van de Italiaanse schilder Botticelli uit de vroege Renaissance. "Ze presenteert schoonheid en combineert die met puurheid. Ze lijkt op een godin, helemaal puur, een oermoeder", zegt Pijbes.
De foto past in een patroon, legt hij uit. "Ze grijpt bij haar laatste Instagramfoto's terug naar iconisch en kunsthistorisch beeld." Daar is een lijn in te zien. "Het zijn mooie, sterke beelden."
Ze speelt ook een beetje met de kunst van Frida Kahlo, zegt Pijbes. In de kunst van Kahlo staan bloemen vaak centraal. "Die bloemen staan voor schoonheid."
Maar overdrijft Beyoncé niet met deze kunstzinnige foto's? Pijbes: "Waarom zou ze dit niet doen? Queen Bey: what's in a name? Ze kan het hebben."
Op Twitter wordt de foto met nog meer historische kunst vergeleken: