Elektrisch rijden is nog duur, het wachten is op betere batterijen

Aangepast
Onder de motorkap van een elektrische auto ANP

Elektrisch rijden is duur, maar wordt sneller betaalbaar dan tot nu toe gedacht. Economen van ING voorspellen dat het in 2024 even duur is als rijden in een brandstofauto.

De reden dat het zo moeilijk is om elektrisch rijden goedkoper te maken, zit hem voor een groot deel in de batterij. Een elektrische motor met alles wat daar bijhoort is namelijk helemaal niet zo duur: zo'n 1500 euro. Dat is grofweg de helft van een brandstofvariant.

8000 euro

Maar aan een elektrische motor zonder batterij heeft niemand iets. De kosten van een batterij zijn onder meer afhankelijk van hoe sterk die is.

Neem de Volkswagen Golf en de e-Golf, zijn elektrische broertje. De e-Golf kan maximaal 300 kilometer rijden zonder bij te laden. De batterij in dit model kost 8000 euro. Daardoor is de elektrische versie toch duurder.

Een andere factor die de prijs bepaalt, is de vraag. Meer vraag maakt productie op grotere schaal mogelijk, en daardoor kan de prijs uiteindelijk omlaag.

Om elektrische auto's aantrekkelijk te maken, moeten ze lang kunnen rijden zonder opnieuw op te laden. Dat betekent: meer energie per kilo batterij. Maar daarvoor zijn nieuwe soorten batterijen nodig en dat is niet eenvoudig.

Economen van ING verwachten nu dat de zoektocht naar betere batterijen snel zal gaan. Dat komt onder meer door strengere Europese regels. Die zorgen ervoor dat fabrikanten hun auto's voor 2021 schoner en zuiniger moeten maken, en op zoek gaan naar betere oplossingen.

Solid-state-batterij

Een van de oplossingen is een batterij waarin geen vloeistof meer wordt gebruikt: de solid-state-batterij. Daar past wel twee of zelfs drie keer zo veel energie in. Volgens ING zijn fabrikanten als Bosch, Volkswagen en Samsung nu al hard bezig met de ontwikkelingen van dit type batterijen.

Toyota zou de eerste exemplaren zelfs al in 2020 op de markt brengen.

STER Reclame