'Vrouwen-EK levert ons land 44 miljoen euro op'

tijd van publicatie Aangepast
Pro Shots

Het EK voetbal voor vrouwen, dat zondag in ons land begint, levert de Nederlandse economie naar schatting 44 miljoen euro op. Het gaat dan om geld dat spelers, supporters en de internationale media uitgeven aan eten en drinken, hotelovernachtingen, souvenirs en openbaar vervoer.

Die berekening maakt accountants- en advieskantoor PwC, samen met de KNVB. Tussen 16 juli en 6 augustus vindt UEFA Women's Euro plaats, oftewel WEURO2017. Met zestien deelnemende landen is dit het grootste EK voor vrouwen ooit.

Jan Willem Velthuijsen, hoofdeconoom bij PwC: "Dit EK voetbal zal Nederland zo'n 28 miljoen aan directe omzet opleveren. Zo'n 8 miljoen daarvan is afkomstig van sponsor UEFA. De rest wordt binnengebracht door de teams, bezoekers en media."

Daarnaast is er indirecte omzet. Zo zullen leveranciers meer producten en diensten leveren aan hotels. "Dit indirecte effect zal 15 miljoen in het laatje brengen", aldus Velthuijsen van PwC, dat overigens ook sponsor is van het evenement.

Panini

De zeven speelsteden zullen vooral profiteren: Breda, Deventer, Doetinchem, Enschede, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. "De stadions liggen relatief dicht bij elkaar en zijn in goede staat. Dat betekent dat we als gastland nauwelijks in infrastructuur hoeven te investeren."

Bovendien is er voor deze steden in de zomermaanden een beperkt risico op verdringing van 'normaal' toerisme.

Kosten die Nederland wel zal maken, hebben betrekking op het organiseren van het voetbaltoernooi en het handhaven van de openbare orde. Die bedragen zijn naar verwachting respectievelijk 4,6 miljoen en 1 miljoen euro.

Aan de hoge kant

Sporteconoom Ruud Koning, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, vindt die 44 miljoen euro wel aan de hoge kant. "Vooral hotels verdienen aan de teams. Veel zal ook naar horeca gaan. Maar als hotels vol zitten, komen er misschien minder andere toeristen. Die jaag je dan weg. En Nederland maakt kosten voor bijvoorbeeld de beveiliging en het aanpassen van de stadions."

Het vrouwen-EK lijkt in ons land nog niet echt te leven. Winny Bogers, directeur van Euro Promo Textiel in EK-speelstad Breda, deed in het verleden gouden zaken met zijn oranje-prullaria tijdens de mannen-EK's en WK's.

Doodstil

"Maar nu is het doodstil. Het leeft nog voor geen meter. Geen orders voor merchandising van ketens als Blokker, Kruidvat, Marskramer, Shell, of de Gamma. Ik denk dat ze in de magazijnen nog wel wat oud oranje-spul hebben, dus nieuwe bestellingen zijn tot nu toe niet aan de orde."

Wel mag Bogers komend weekend het centrum van Breda gaan versieren met vlaggen en EK-spandoeken. "Reken maar dat het er gezellig uit gaat zien hoor."

STER Reclame