Het bordspel Plaitra

Bordspel voor humanitaire hulpverleners

Tijdens humanitaire rampen zijn informatie en communicatie van levensbelang. Wetenschappers denken dat moderne technologieën daarbij kunnen helpen. Of dat klopt, testten ze vandaag in Delft met het bordspel Plaitra.

Het spel bootst realistische situaties in crisisgebieden na. Het speelbord is een gestileerde kaart van de omgeving met wegen, steden en een uitvalsbasis met trucks van legoblokjes. De spelers krijgen een missie waarin hun vrachtwagens hulpgoederen naar steden moeten brengen.

Informatie delen

Aanleiding voor het project is dat hulpverleners vaak werken met minder informatie dan ze nodig hebben, zegt Heide Lukosch, ontwikkelaar van het spel en onderzoeker aan de TU Delft.

"Meestal is er meer dan één organisatie in een gebied. Die organisaties werken met verschillende systemen die niet op elkaar aansluiten. Daarom delen ze weinig informatie, die voor andere hulpverleners juist heel belangrijk is om hun werk te kunnen doen. Vaak behelpen ze zich met basale technologie en gebruiken ze simpele mobiele telefoons."

"De Europese Unie wil dat alle hulpverleners informatie met elkaar kunnen delen", zegt Lukosch. "Met het onderzoeksconsortium iTRACK ontwikkelen we technologie die dat mogelijk maakt. Willen we dat goed doen, dan moeten we weten waar hulpverleners in crisissituaties behoefte aan hebben. Dat achterhalen we via ons spel Plaitra."

Kapotte brug

Wie het spel speelt, loopt tegen allerlei onverwachte situaties aan. Eerst weet alleen de spelleider welke bruggen kapot zijn, waar overstromingen zijn en welke wegen gevaarlijk zijn. Een speler die slecht geïnformeerd is, kan ineens te horen krijgen dat zijn missie is mislukt omdat de goederen te laat aankomen. Of omdat de truck helemaal is verdwenen.

Hulpverleners testen het bordspel

In Plaitra kunnen spelers informatie inwinnen via verschillende technologieën. Ze kunnen bijvoorbeeld satelliettelefoons aanschaffen waarmee ze contact houden met hun chauffeurs. Ze kunnen camera's op hun truck zetten zodat ze zien wat er langs de weg gebeurt. Of ze kunnen sociale media analyseren, zodat ze weten welke plekken de lokale bevolking gevaarlijk vindt.

Lokale situatie

Inmiddels hebben de Delftse onderzoekers input van zowel hulpverleners als spelexperts. "Tot nu toe is de belangrijkste les dat de nieuwe technologie goed moet aansluiten op de situatie ter plaatse", zegt Lukosch. "Wij verwachtten bijvoorbeeld veel van de camera's op de trucks, maar mensen uit de praktijk denken daar heel anders over. Zo wezen hulpverleners ons erop dat zulke dure apparaten overvallers aantrekken."

De nieuwe technologie moet de hulpverlening ook veiliger maken. "Rond 2000 waren er jaarlijks 40 à 50 geweldsincidenten tegen humanitaire hulpverleners", zegt Lukosch. Sindsdien is het aantal incidenten gestegen naar ongeveer 200 per jaar en volgens Lukosch maken betere informatie en communicatie het werk veiliger. De nieuwe technologie moet in 2019 gebruiksklaar zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl