'We verwachten wel wat pijn, maar er zijn alternatieven'
De Maastunnel krijgt een flinke opknapbeurt. Al sinds 1942 verbindt de tunnel het noorden en het zuiden van Rotterdam, maar de komende twee jaar moeten auto's omrijden. De tunnel is in zuidelijke richting gesloten.
Verslaggever Henrik-Willem Hofs ziet wat er allemaal moet gebeuren in de monumentale tunnel, waar dagelijks zo'n 60.000 auto's doorheen rijden.
"We verwachten wel wat pijn", vertelt Brigitte Moratis van het Rotterdamse stadsbeheer. "Maar we hopen met de juiste bewegwijzering en alternatieve routes de de pijn wat te verzachten."
De komende twee jaar moet er veel gebeuren aan de tunnel. Waar tegels los zitten, worden nieuwe tegels geplaatst. Ook worden de natriumlampen in de tunnel vervangen door milieuvriendelijkere LED-lampen. "Maar de kleur blijft net zo mooi als eerst", belooft Moratis.
Veel slopen
De tunnel is een rijksmonument. Toch mag er bij de verbouwing veel gesloopt worden. Zo zit er betonrot onder de vloer, dat verwijderd moet worden. En de tunnel gaat voldoen aan nieuwe veiligheidseisen. Moratis: "Dat wordt dus veel slopen en weer veel opbouwen".
In september 2019 moet de verbouwing klaar zijn. In noordelijke richting is de tunnel nog wel open, zodat het Erasmus MC en het centrum goed bereikbaar blijven.