Vieze Belgische dieselauto's door apk na roetfilterfraude
Steeds meer Belgische automobilisten verwijderen illegaal het roetfilter in hun voertuig zodat ze door de apk-keuring komen, meldt de Vlaamse omroep VRT. Volgens de VRT is de roetmeting bij de keuring dusdanig verouderd dat het ontbreken van een wettelijk verplicht filter niet wordt opgemerkt. Dat bleek eerder ook bij apk-keuringen in Nederland.
Sinds 2011 is een roetfilter noodzakelijk om te voldoen aan de Europese milieunormen. Vrijwel alle nieuwe dieselauto's hebben zo'n filter. Als dat kapot gaat, ontstaan er problemen met de motor. Het filter vervangen kan tot zo'n 2000 euro kosten, het illegaal verwijderen kost ongeveer 450 euro.
Veel Belgische garages bieden zo'n ingreep aan. Daarna wordt de software aangepast, zodat de boordcomputer geen alarmsignaal geeft vanwege het verdwenen roetfilter. Op deze manier worden naar schatting jaarlijks tienduizenden dieselauto's onterecht goedgekeurd bij de apk-keuring.
'Gebeurt in Nederland ook'
Door het ontbreken van het roetfilter stoten de wagens ruim 90 procent meer roet en giftige fijnstof uit. Daarmee overschrijden de voertuigen de Europese milieunormen ruimschoots. Deskundigen denken dat in België mogelijk meer dan 100.000 dieselauto's zonder filter rondrijden. Volgens onderzoekers sterven in Europa ieder jaar honderdduizenden mensen voortijdig door de uitstoot van roet en fijnstof.
Een woordvoerder van de RDW zegt dat ook in Nederland autobezitters roetfilters laten verwijderen. "Wat in België gebeurt, gebeurt in Nederland ook."
Het verwijderen van roetfilters uit auto's is sinds 1 juli ook weer verboden in Nederland. De maatregel werd op 1 januari 2015 tijdelijk buiten werking gesteld omdat de bepaling niet te handhaven zou zijn en niet goed zou werken. Staatssecretaris Dijksma voerde het verbod weer in.
Ook in Nederland kan bij de apk-keuring niet worden vastgesteld of het filter ontbreekt. Vanaf mei 2018 moet dat veranderen: dan worden de Europese regels voor de apk-keuring aangepast.