Hollandse Hoogte

Er stonden in New York City lange rijen voor een winkel die boven de grond alleen bestond uit glas. Vandaag tien jaar geleden ging in die winkel, de bekendste Apple Store ter wereld, de allereerste iPhone in de verkoop. De mensen in de rij zagen de telefoon wel zitten, maar er waren ook twijfels. Een terugblik op wat er toen werd geschreven.

De iPhone was in eerste instantie alleen te koop in de Verenigde Staten. Apple had aan slechts vier recensenten een testexemplaar gegeven. Bijvoorbeeld aan Walt Mossberg, toen technologie-columnist voor The Wall Street Journal, en Steve Levy, die hierover schreef voor Newsweek.

Een fenomeen

Levy, nu journalist voor technologiemagazine Wired, blikt terug op die bewuste dagen rond 29 juni. "De iPhone was een zodanig fenomeen dat zelfs wij, nederige journalisten die waren gekozen om het apparaat bekijken, op een voetstuk stonden. In de techwereld is er sindsdien geen moment meer geweest dat vergelijkbaar is met toen."

Klanten in de rij voor de verkoop van de iPhone in New York City in 2007 EPA

Hij was samen met de andere recensenten positief over het toestel. Wel vonden ze het jammer dat Apple alleen zaken deed met provider AT&T. "Dat vind ik het grootste nadeel", schreef Mossberg destijds. Daarnaast had het toestel nog geen 3G, waardoor het internet traag was. Bovendien was het nog niet mogelijk om apps van andere ontwikkelaars te downloaden. Dat veranderde een jaar later.

"Maar niemand van ons wist te voorspellen dat de iPhone zo groot zou worden", concludeert Levy. "We vinden berusting in het feit dat Apple dat ook niet wist." Mossberg schreef: "Het is zonder twijfel de mooiste en meest radicale smartphone of mini-computer die ik ooit heb getest."

Geen fysiek toetsenbord

Eén van de bekendste critici van de eerste iPhone is misschien wel voormalig Microsoft-topman Steve Ballmer. En dat komt doordat hij na de presentatie van de telefoon in januari een bijna vernietigend commentaar gaf dat miljoenen keren is bekeken. Dat was achteraf ook vrij komisch, omdat het juist Microsoft niet lukte om een stevige positie te veroveren op de smartphonemarkt.

"Het is de duurste telefoon in de wereld", zegt Ballmer in de video. "En het zal geen zakelijke klanten trekken want een fysiek toetsenbord ontbreekt. Daardoor is het geen goed apparaat om mee te mailen. Het zal vast goed verkopen. Maar wij hebben onze strategie met goede toestellen. Je kunt een telefoon kopen voor al 99 dollar."

Met koelkast bellen

De iPhone kostte 499 dollar. Die prijs was voor mensen een kritiekpunt. In een analyse voor de Volkskrant schreef Geert Dekker in januari 2007: "Het is een relatief groot apparaat, meer dan een centimeter dik en het toestel is duur." Daarbij wees Dekker erop dat vergelijkbare telefoons honderd tot driehonderd dollar goedkoper waren.

"Deze kenmerken kunnen het moeilijk maken voor de iPhone op de massamarkt voor jongeren", concludeerde Dekker daarom. "Wat betreft de omvang van het toestel: vaders met een Blackberry hebben het nu al lastig in de omgeving van hun modieuze kinderen: bel jij met die koelkast?"

Dekker was niet de enige die twijfelde aan het succes. Columnist John C. Dvorak zei in 2007 dat Apple beter maar kon stoppen met de iPhone. "Het wordt slechts een andere telefoon op een al drukke markt." En Michael Kanellos van techsite CNET noemde het product een maand voor lancering een flop.

Dekker was dus niet de enige. Hij zegt nu om zijn analyse te kunnen lachen. "Ik zag het als een marketingstunt. Ik herinner me dat ik toen een aantal mensen heb gesproken en op basis daarvan die analyse schreef." Voor de financieel journalist sprong alle publiciteit het meest in het oog. "Ik zat mooi verkeerd", geeft Dekker nu toe. "Dat heeft Apple knap gedaan."

STER reclame