Nederlanders brengen eigen zonne-auto op de markt
Nederlandse studententeams winnen geregeld internationale prijzen met voertuigjes op zonne-energie. Maar daarmee kun je niet het gewone verkeer in. Nu komt een groep oud-studenten met een auto die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg: de Lightyear One. Er hangt nog wel een stevig prijskaartje aan: 119.000 euro, exclusief btw.
"We zijn een zelfstandig bedrijf dat is voortgekomen uit het Solar Team van de TU Eindhoven", zegt Tessie Hartjes van Lightyear, de naam van het nieuwe Nederlandse automerk. "We hebben alle kennis uit de studententijd gebruikt om een commerciële zonne-auto te ontwikkelen."
Maar de auto is er nog niet. "We hebben nu vijf kopers die hem hebben besteld", zegt Hartjes. "Over een jaar willen we 200 bestellingen hebben en dan gaan we hem produceren." De onderdelen komen uit binnen- en buitenland. Het in elkaar zetten van de auto moet op de Automotive Campus in Helmond gebeuren.
Duur
Bestaande autofabrikanten experimenteren volop met auto's die rijden op waterstof en met elektrische auto's, maar minder met zonne-energie. "Bij luxe automerken zie je wel accessoires die worden opgeladen met zonne-energie, zoals airconditioning. Maar allemaal op kleine schaal", zegt autojournalist Wim Oude Weernink.
Volgens hem investeren bestaande automerken liever in elektrische auto's die opladen aan een laadpaal. "Technologisch gezien is het wel mogelijk om je accu op te laden uit directe zonne-energie, maar dat is door het klimaat in Nederland nooit genoeg om de auto altijd te laten rijden. Een laadpaal blijft nodig. En het combineren van die twee technieken is duur."
Bovendien is het ontwikkelen van een auto sowieso niet goedkoop. "Een nieuw model op de markt brengen, kost een automerk ongeveer 1 miljard euro", zegt Oude Weernink.
Vertrouwen
De jonge auto-ontwerpers willen de Lightyear One voor een paar miljoen bouwen. "We hebben een groot voordeel op bestaande automerken, want zij zitten vast aan standaardmodellen en hun imago. Wij zijn daar helemaal vrij van", zegt Hartjes. Ook zijn er meerdere geïnteresseerde investeerders.
Over de kosten van de techniek en het Nederlandse klimaat maakt het nieuwe autobedrijf zich geen zorgen. "Er is in Nederland voldoende zon om met de Lightyear One elk jaar 10.000 kilometer te rijden. Daarnaast kan de auto worden opgeladen aan een laadpaal", zegt Hartjes. "Als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook wel een zonne-auto gaan bouwen."