De zaak draait om Google Shopping Screenshot Google

Google moet de werking van Google Shopping van de Europese Commissie aanpassen en dat is goed voor consumenten. Dat zegt de Europese koepel van consumentenbonden (BEUC). Volgens BEUC zal de aanpassing leiden tot relevantere zoekresultaten.

"Bij het zoeken zien consumenten op Google nu niet wat het interessantst voor hen is, maar wat Google het meeste oplevert. Het gedrag van Google is slecht voor de innovatie, omdat het consumenten ervan weerhoudt om concurrenten van Google te vinden via hun zoekmachine. Hierdoor is er minder keuze voor consumenten en dat kan leiden tot hogere prijzen."

Bezoek gehalveerd

Nederlandse concurrenten van Google Shopping zijn blij met de uitspraak. "Wij hebben enorm veel last gehad van Google Shopping", zegt Kees Verpalen, oprichter van vergelijkingssite Beslist.nl. "Voor steeds meer zoektermen zag je de afgelopen tijd dat Google Shopping-resultaten prominent bovenaan werden gezet. Daardoor is ons bezoekersaantal sinds 2015 gehalveerd, van zo'n 600.000 naar 300.000 per dag."

Ook Kieskeurig.nl zag het aantal bezoekers dalen door de introductie van Google Shopping en is dan ook blij met de uitspraak. "Zelfs als je zoekt op 'kieskeurig.nl samsung' zie je eerst Google Shopping-resultaten en dan pas de link naar Kieskeurig. Google verandert de zoekresultaten ten gunste van zijn eigen winst."

"Zelfs als we zouden willen, kunnen wij geen toegang krijgen tot de Google Shopping-balk", zegt het bedrijf. "Google staat het Kieskeurig niet toe daarin te verschijnen. Tegen deze oneerlijke concurrentie kan niemand op."

Webwinkels blij

Ook de brancheorganisatie van Nederlandse webshops juicht de uitspraak toe. "De praktijken van Google hebben heel veel webwinkels geschaad", zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "Als je als webshop in Google Shopping te zien wil zijn, moet je daar via een veiling je plek kopen. De hoogste bieder wint."

Thuiswinkel.org stelt dat je eigenlijk gedwongen wordt aan de biedingsstrijd mee te doen, want Google Shopping staat altijd bovenaan de pagina. "Dat is oneerlijk, je eigen shoppingtool zo'n voordeel geven. En als winkel kun je geen eigen banner met afbeelding kopen op Google. Alleen een tekstadvertentie die veel minder opvalt."

STER reclame