Verzorgingsproducten doen het goed bij de Hema

Hema groeit, maar blijft verlies lijden

Hema heeft voor het negende kwartaal op rij de omzet zien stijgen. Toch lijdt het bedrijf nog steeds verlies, al wordt dat wel steeds minder.

In het eerste kwartaal van dit jaar haalde Hema een omzet van 283,4 miljoen euro. Dat is een kleine 5 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Er zijn nieuwe filialen geopend, maar de omzetgroei kwam voor een deel tot stand met dezelfde winkels van vorig jaar die 2,7 procent van de groei op hun conto kunnen schrijven. De overige omzetstijging kwam onder meer door de opening van 11 nieuwe winkels en groeiende verkoop via de webshop.

Hoewel de Hema dus gedurende langere tijd meer weet te verkopen, is het bedrijf de magere jaren nog steeds niet te boven. In de eerste drie maanden werd een verlies geleden van 12,4 miljoen euro, een jaar eerder was dat 14,7 miljoen euro.

Goed begonnen

Hema-topman Tjeerd Jegen is niet ontevreden. "We zijn 2017 goed begonnen, hoewel het eerste halfjaar traditioneel een mindere periode is voor de winkelbranche." Jegen noemt met name nieuwe huishoudelijke artikelen, verzorgingsproducten en kleding als verklaring voor de omzetgroei.

Het kwakkelende Hema koos er enkele jaren geleden voor om een kleinere voorraad aan te houden. Op die manier kan de winkel sneller nieuwe spullen kopen en inspelen op trends. De oude voorraden zijn inmiddels de deur uit en de aanbiedingen met deze spullen zijn gestopt.

Ook in het buitenland groeide Hema door met acht nieuwe winkels in Frankrijk, drie in Spanje en twee in het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland kwam er één nieuwe winkel bij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl