ANP

3 miljoen dollar. Dat is het bedrag dat Facebook per aflevering zou overhebben voor tv-series die moeten concurreren met producties van grote Amerikaanse omroepen. Modern Family kost bijvoorbeeld 3,5 miljoen dollar per aflevering.

Volgens de zakenkrant The Wall Street Journal is het platform druk bezig met een aantal series die rond het einde van de zomer moeten starten. Via de series hoopt Facebook een plekje te veroveren op de (Amerikaanse) tv-reclamemarkt, die dit jaar naar schatting 72 miljard waard is.

"Wat me opvalt is dat de dienst vooralsnog gratis lijkt te worden", zegt Charles Vaneker, universitair docent communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Dat betekent forse concurrentie voor Netflix en Amazon en het kan de marktverhoudingen op z'n kop zetten."

Drie soorten

Facebook zou zich met de series vooral willen richten op gebruikers in de leeftijdscategorie 17 tot 30 jaar. Series over kinderen, tieners, politieke drama's en waar naakt en grove taal inzit zullen bij Facebook niet te zien zijn, schrijft de zakenkrant.

Facebooks strategie bestaat volgens de WSJ uit drie onderdelen. Het heeft miljoenen over voor series die moet kunnen meekomen met de rest van de Amerikaanse top. Denk aan titels als Pretty Little Liars, Scandal of The Bachelor. Vaneker merkt op dat het afleveringsbudget van 3 miljoen dollar erop wijst dat Facebook er ook weer niet ontzettend veel geld aan wil uitgeven. "Een serie als House of Cards kost meer." De politiek dramaserie heeft een budget van 4,5 miljoen dollar per aflevering.

Daarnaast kijkt het bedrijf ook naar series die eerder honderdduizenden dollars per aflevering kosten. Ten slotte is het bedrijf ook bezig met goedkopere producties die zo'n 10 minuten per aflevering duren. De makers delen in Facebooks reclame-inkomsten en krijgen tussen de 5000 en 20.000 dollar per aflevering. Het platform zou daarnaast bereid zijn series over te nemen die door andere omroepen na één of meer seizoenen zijn geannuleerd.

Uitdagingen

"Ik heb de indruk dat Facebook de komende tijd wil ontdekken wat wel en niet werkt", zegt Vaneker. "Vandaar de verschillende budgetten en concepten, ze zijn de markt aan het verkennen." Vaneker denkt dat het een uitdaging wordt voor Facebook om gebruikers langer dan een paar minuten naar een video te laten kijken. "Zo wordt het platform op dit moment niet gebruikt."

Daarnaast vraagt de universitair docent zich af in hoeverre Facebook veel rechten kan veroveren. "De tv-wereld is vrij conservatief, willen ze dan wel in zee met een sociaal netwerk?"

Facebooks tv-plannen zijn geen geheim. Het sociale netwerk is er al maanden mee bezig. Het idee is dat gebruikers straks in de app van Facebook, maar ook via speciale tv-kastjes zoals de Apple TV, Facebook-series kijken.

STER reclame