Zonne-auto TU Delft wil concurrentie uitdagen en rijdt voor het eerst 12 uur
De zonne-auto Nuna 8 van de TU Delft rijdt vandaag voor het eerst op Nederlandse bodem. Op een testbaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad gaat de auto een 'wereldrecord vestigen'. Voor het eerst gaat een zonne-auto twaalf uur lang achtereen rijden. Het team schat dat de Nuna 8 zo'n 750 kilometer kan afleggen.
Tot nu toe heeft geen enkele zonne-auto zo lang achtereen gereden, dus vandaar dat het om een record gaat. De concurrentie kan zich eraan optrekken, zo is de gedachte. Het team is bij zonsopgang begonnen en stopt weer om tien voor half zes vanmiddag.
Het team van de Nuna 8 gebruikt de recordpoging ook als test voor de Solar Race in Australië. Dat is de grote wedstrijd voor zonne-auto's die eens in de twee jaar in oktober wordt gehouden, en waarbij Nederland altijd hoge ogen gooit. De bestuurders gaan tijdens de rit in Lelystad oefenen om zo lang mogelijk te blijven zitten en zich te concentreren.
Ook de strategie en alle zonne- en besturingssystemen worden getest. Zo rijdt er bijvoorbeeld een auto mee achter de Nuna waarin twee strategen continue berekeningen maken voor de beste snelheid. Dat gebeurt op basis van zonkracht, temperatuur, luchtvochtigheid en andere gegevens.
De coureurs zijn drie vrouwen, die zowel vandaag als in Australië gaan meedoen. Vandaag rijden de coureurs in blokken van twee uur, daarna wisselen ze. Er is gekozen voor vrouwen, omdat zij over het algemeen kleiner zijn dan mannen en de cabine van de zonne-auto heel klein is.
We rijden niet op volle snelheid, anders staan we halverwege de dag stil.
De Nuna 8 rijdt de recordpoging niet op volle snelheid. Hij gaat zo'n 70 kilometer per uur, terwijl hij 120 kilometer per uur kan halen. "We hebben twee strategen die meerijden. Zij bepalen de optimale snelheid zodat we aan het eind van de dag de accu's volledig leeg hebben gereden. Als we harder gaan rijden, kunnen we halverwege de dag niet verder", legt teamleider Sander Koot uit.
De TU Delft won de Solar Challenge al eens in 2013 en 2015 in de categorie Challenger. Daarbij gaat het vooral om snelheid. De TU gaat komende oktober de titel overigens niet verdedigen met de Nuna 8, maar zijn opvolger nummer 9. Deze auto is stabieler en gebruikt een derde minder energie. De auto is nog in productie en is pas eind juli helemaal af.