Een rammelstrook langs de N765 bij Ens, Flevoland. Chris / Wegenwiki / Creative Commons by-nc-sa

Rammelstrook moet automobilist trillend wakker schudden

time icon Aangepast

Meer rammelstroken in de middenberm op de provinciale wegen in Nederland. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het liefst wil VVN de stroken overal waar je 80 kilometer per uur mag rijden. Het zou tientallen verkeersslachtoffers kunnen schelen.

Door rammelstroken merken automobilisten meteen dat ze van hun rijbaan afwijken. "Als je er op komt met je wielen, begint je auto te trillen", vertelt Rob Stomphorst van VVN. De stroken zijn er nu ook al op veel plekken, maar dan alleen aan de rechterkant van de weg.

Getest

De rammelstroken zijn in Zweden al getest, zegt Stomphorst. "En daar bereikten ze goede resultaten. Want het aantal slachtoffers op de zogenoemde dodenwegen is daar met 20 procent afgenomen."

Volgens Stomphorst bewijst dat cijfer dat rammelstroken in de middenberm ook voor Nederland geschikt zijn. "Wij hebben ook een aantal van die wegen. En vooral de wegen waar je 80 kilometer per uur mag rijden, zijn nog altijd gevaarlijk."

Een rammelstrook, in het Engels rumble strip, wordt in het asfalt gefreesd. Het wordt vooral toegepast op tweebaanswegen waar het verkeer twee kanten op rijdt en waar geen afscheiding tussenzit. Ook landen als Denemarken, de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland gebruiken het.

De provinciale wegen beslaan maar 6 procent van het complete wegennet in Nederland. "Maar een kwart van alle ongevallen gebeurt op deze wegen", stelt Stomphorst. "Je moet mensen een steuntje in de rug geven door in die middenberm een rammel aan te brengen."

Veilig Verkeer Nederland ziet hoge snelheid, rijden onder invloed en het gebruik van mobieltjes als grootste boosdoeners van het aantal ongelukken. Vorig jaar vielen er 660 verkeersdoden en raakten zo n 21.000 mensen zwaargewond.

STER Reclame