Chauffeurs John Stokkel en Nasser Essalhi krijgen les in Eindhoven NOS | Merel Stikkelorum
NOS Nieuws Economie Aangepast

Nederland loopt voorop in elektrisch busvervoer

Nederland zit wereldwijd in de voorhoede met elektrische bussen in het openbaar vervoer. Over twee jaar rijden er bijna 300 rond in Nederland. Dat is drie keer zoveel als nu.

Op dit moment rijden de meeste elektrische bussen in Eindhoven bij Connexxion-dochter Hermes. 43 zijn het er. Daarnaast rijden er nog 35 op Schiphol en 6 op Schiermonnikoog. Eind dit jaar komen er nog honderd bij in de regio Haarlem-Schiphol. En volgend jaar nog eens ruim 80 in de regio rondom Alkmaar. In totaal rijden er 5000 ov-bussen in Nederland.

Het gros van de elektrische bussen wordt door vervoerder Connexxion op de weg gezet. Het busbedrijf investeert honderden miljoenen euro's in elektrisch vervoer.

Zuid-Amerika

"Wij krijgen elke week wel drie à vier bezoekjes uit het buitenland. We hebben mensen gehad uit Singapore, de Emiraten, Zuid-Amerika, alle Europese landen zijn hier geweest. Blijkbaar doen we hier iets heel bijzonders", zegt Jules van Hout, directeur van Connexxion-dochter Hermes in Eindhoven.

Volgens Wijnand Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft, zit Nederland met de ontwikkeling van elektrisch busvervoer in de kopgroep. "We zijn een goede tweede, na China. Daar investeert de overheid bakken met geld in het elektrisch vervoer vanwege de vervuiling."

"Het rijdt veel soepeler"

Connexxio buschauffeur John Stokkel krijgt les in een elektrische bus in Eindhoven. Economieverslaggever Merel Stikkelorum was erbij.

Soepeler

Deze week krijgen de eerste Connexxion-chauffeurs van de regio Haarlem- Schiphol les op de elektrische bussen bij hun collega's in Eindhoven. Ze zijn enthousiast. "Je hoort 'm niet, het rijdt veel soepeler. Het is een wereld van verschil", zegt chauffeur John Stokkel. Normaal rijdt hij de lijn tussen Aalsmeer en Amsterdam en Uithoorn en Amsterdam. "Maar het zal wel even wennen zijn. In Amsterdam is het een stuk drukker."

Voor de chauffeurs is vooral het remmen anders. Ze moeten zoveel mogelijk op de motor afremmen en via een speciale hendel bij het stuur. Op die manier wekken ze weer energie op.

Zonder stroom

Daarnaast moeten ze opletten dat ze niet zonder stroom komen te staan. "Dat is wel een paar keer gebeurd in Eindhoven, maar inmiddels zijn de chauffeurs eraan gewend en gebeurt het niet meer", vertelt instructeur Joost van der Vleuten.

Voor Hermes was het een enorme operatie om in een keer met 43 elektrische bussen te gaan rijden. "We hebben nieuwe roosters moeten maken, we hebben chauffeurs moeten opleiden. Er had enorm veel mis kunnen gaan maar dat is gelukkig niet gebeurd", zegt Van Hout. Ook wat betreft de energievoorziening heeft het bedrijf flinke maatregelen moeten nemen.

Vanaf 2025 moeten alle nieuwe ov-bussen vrij zijn van schadelijke uitlaatgassen. Onderzoeker Veeneman denkt dat dat wel gaat lukken. "Heel veel lokale overheden willen elektrische bussen in hun volgende aanbestedingen." Wel is het van belang dat het laden sneller zal gaan dan nu. "Dat is nog een horde die moet worden genomen."

STER reclame