NOS NieuwsAangepast

Jonge kalveren mogen weer op lang transport

Kalveren jonger dan twee maanden mogen vanaf vandaag weer op lange transporten worden gezet naar bijvoorbeeld Spanje, Italië en Polen. In 2015 stak de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) daar een stokje voor, omdat er in de veewagens geen geschikte drinkwatervoorzieningen voor jonge kalfjes aanwezig waren.

Die problemen zijn inmiddels opgelost. "Wij hadden drinknippels in de wagens", zegt Raoul Maas van veehandelsbedrijf Pali Group. "Dat was en is ook de Europese eis. Maar volgens de NVWA waren nippels ongeschikt voor kalveren jonger dan twee maanden, omdat die alleen maar een zuigreflex hebben. De oplossing die wij hebben gevonden, is een kunststof drinkspeen."

De NVWA heeft het nieuwe systeem goedgekeurd en geeft nu weer exportvergunningen af voor de lange afstand. Een verre reis gaat in extreme gevallen over 2000 kilometer. Na 19 uur moeten de dieren verplicht een etmaal rusten in een exportstal, daarna mag de tocht worden hervat.

Het nieuwe drinksysteem voor kalveren (links boven) met de kunststof drinkspenen

De kalverenhandelaren in ons land voelden zich de afgelopen jaren benadeeld, omdat alleen Nederland de drinknippel afkeurde: "Zo ontstond er toch een export-belemmering en een ongelijk speelveld. Want Duitse, Belgische en Franse handelaren mochten wel transporteren."

De Dierenbescherming is - ondanks de oplossing met de kunststof drinkspeen - niet bijster enthousiast en blijft voorstander van dieren ter plekke slachten, en dán pas het vlees vervoeren. Volgens Maas, die ook namens de brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland spreekt, klinkt dat sympathiek maar is dat niet zo simpel.

Geschiedenis

"Praktisch is dat niet één, twee, drie te veranderen. Zo'n kalveren-mesterijsector ontstaat in tientallen jaren, kent een lange geschiedenis. Er zijn enorme investeringen mee gemoeid, dat kost jaren om de situatie te veranderen", zegt Maas.

"Maar we zijn ermee bezig, om vraag en aanbod ook geografisch zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zodat de reistijden kunnen worden beperkt. Wij voelen als sector ook de druk vanuit de politiek en de maatschappij op het werk dat wij doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl