Anthony Levandowski op een archieffoto Hollandse Hoogte
NOS Nieuws Tech Aangepast

Uber ontslaat spil in rechtszaak over zelfrijdende auto Google

Anthony Levandowski, het middelpunt van een grote rechtszaak tussen Uber en Google, is ontslagen door de taxidienst. Hij wordt ervan beschuldigd 14.000 geheime documenten over de techniek van zelfrijdende auto's van zijn voormalig werkgever Google te hebben gestolen. Die informatie zou zijn nieuwe werkgever Uber hebben geholpen.

Volgens Google was de taxidienst zich hiervan bewust, maar Uber heeft dit altijd ontkend. De rechter had Levandowski bevolen bewijzen te overhandigen die de beschuldigingen van Google ontkrachten. Maar hij besloot gebruik te maken van zijn zwijgrecht.

Volgens The New York Times heeft Uber de ontwikkelaar maandenlang onder druk gezet om mee te werken en besloten hem te ontslaan nadat hij een interne deadline miste.

680 miljoen dollar

Levandowski verliet Google in januari 2016 om een eigen bedrijf op te zetten, Otto, dat zelfrijdende vrachtwagens ontwikkelt. Acht maanden later kocht Uber het bedrijf voor 680 miljoen dollar en maakte Levandowski baas van de afdeling die bij de taxidienst aan zelfrijdende auto's werkt. Dit wekte argwaan bij Google.

De rechtszaak tussen Uber en Waymo, een zusterbedrijf van Google, gaat over de vraag of Levandowski voordat hij naar Uber ging documenten heeft gestolen waarin informatie staat over de zelfrijdende auto van Waymo. Volgens Waymo hebben die betrekking op het LiDAR-systeem, dit staat voor Light Detection and Ranging. Het systeem schiet lasers af op de weg en kaatsen vervolgens terug.

De zelfrijdende auto van Google’s zusterbedrijf Waymo Waymo

Dit zorgt voor een 3D-afbeelding van de omgeving van de auto. In feite zijn het de ogen van de auto en daarmee essentieel voor de veiligheid van de auto. LiDAR kan bijvoorbeeld inhalende auto s, passerende fietsers en overstekende voetgangers herkennen en daarop anticiperen.

Waymo

Google is al jaren bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Levandowski werkte van 2007 tot 2016 voor de internetreus. Sinds december vorig jaar is het zelfrijdende auto-onderdeel zelfstandig onder de naam Waymo. Uber ook is ook al een tijdje bezig met de ontwikkeling zelfrijdende auto's, maar lijkt daarin minder ver te zijn dan Google.

Uber-topman Travis Kalanick heeft in het verleden al eens gezegd dat hij uiteindelijk wil dat al zijn chauffeurs worden vervangen door zelfrijdende auto s. Dat kan de kosten van vervoer enorm naar beneden brengen en zijn droom waarmaken dat mensen eerder kiezen voor het huren van een Uber dan het kopen van een auto.

De ironie van de rechtszaak is dat Google ooit zelf naar verluidt 250 miljoen dollar investeerde in Uber. Maar de verhoudingen zijn sindsdien verslechterd. Inmiddels werkt Waymo samen met Lyft, de belangrijkste concurrent van Uber.

STER reclame