'Of iets een rage wordt, is gewoon niet te voorspellen'

tijd van publicatie Aangepast
ANP

Rages als Flippo's, scoubidou-touwtjes, jojo's en loombandjes: stuk voor stuk speelgoed dat op zijn hoogtijdagen niet aan te slepen was. Nu raken winkeliers en groothandels ze aan de straatstenen niet kwijt. Want ja, een rage komt, maar is ook zo weer voorbij.

Zo'n hype grijpt nu weer om zich heen. De musthave van dit jaar, de fidget spinner, is bijna overal in Nederland uitverkocht. Reden voor groothandelaren om nieuwe voorraden per vliegtuig uit China te laten komen. Maar als die lading nou pas aankomt als de rage voorbij is?

Voor een ondernemer zijn hypes een lastig fenomeen. "Het is erg moeilijk om in te schatten hoeveel je moet inkopen", zegt Henk van Dorst van Gebra, de belangenorganisatie voor ondernemers in de speelgoedbranche. "Je kunt er als ondernemer heel veel geld mee verdienen, maar je kunt ook overblijven met een grote voorraad. Dat is toch een gok."

Waar heb jij vroeger mee gespeeld? Blader door de foto's hieronder:

Of winkeliers, groothandels en leveranciers kunnen voldoen aan de vraag, hangt ervan af hoe snel een bedrijf inspeelt op de rage, en ook van connecties. Laura van Gennip van groothandel Toi Toys zegt dat zij fidget spinners kunnen blijven leveren doordat ze direct contact hebben met een fabrikant in China. "Daarom is er weleens wat extra mogelijk als er plots zo'n hype is", zegt Van Gennip.

Vorige week kwam er een rits kinderen binnenrennen voor fidget spinners. Ik wist niet eens wat het waren.

Ton Poot, speelgoedwinkel De Wissel

Maar voor veel Nederlandse ondernemingen is het onmogelijk aan de handspinners te komen. "We hebben ze nu bij verschillende firma's besteld, maar de leveringen worden steeds uitgesteld", zegt José van der Zand van groothandel Van der Zand. "En als we een levering krijgen, moeten we die verdelen onder onze klanten. We kunnen niet voldoen aan de volledige vraag."

Ook Ton Poot van speelgoedwinkel De Wissel heeft de boot gemist. "Vorige week kwam er een rits kinderen binnenrennen voor fidget spinners. Ik wist niet eens wat het waren." Hij heeft inmiddels bijna 150 stuks besteld, die naar verwachting na het weekend worden geleverd.

Succesfactor

Niet alleen de duur van een rage is lastig in te schatten, het is ook moeilijk te voorspellen welke producten bij kinderen aanslaan en welke niet. "Of iets een rage wordt, is gewoon niet te voorspellen", zegt trendwatcher Lieke Lamb. Wel zijn er bepaalde factoren die meespelen bij het succes van een stuk speelgoed. "Het zijn kanshebbers als ze goedkoop zijn, draagbaar en je moet er trucjes mee kunnen doen of het kunnen verzamelen zoals voetbalkaartjes."

Bij het succes van de fidget spinner - net als bij de loombandjes in 2014 - spelen volgens Lamb ook YouTube en andere sociale media een belangrijke rol. "Je hebt veel aanjagers die hun trucjes tonen in video's, maar je wilt ook zelf je kunstjes kunnen delen op Instagram of via Snapchat."

Maar ook deze factoren zijn geen garantie voor succes. Er zijn genoeg voorbeelden van speelgoed dat niet aansloeg. "De Flippo-uitvinder kwam een paar jaar later terug met Winners, glazen knikkers met een diertje erin. Daar heb ik niets meer van gehoord", zegt Lamb. "En ook Digibirds sloegen niet echt aan."

Ook de nu zo populaire fidget spinner brak niet meteen door; die is al in de jaren 90 ontwikkeld.

STER Reclame