Max heeft opeens een megagrote 33 boven z’n neus
In Barcelona regent het updates. Alle Formule 1-teams komen dit grand prix-weekend met nieuwe vondsten die hun auto's tienden van seconden per ronde sneller moeten maken. Die updates zijn voor het publiek lastig te zien, zeker als ze schuil gaan onder het bodywork van de bolides.
Toch is het publiek dit weekend een beetje de winnaar, vanwege een verandering van een heel andere aard. De startnummers en de namen van de rijders staan opeens veel groter op de auto's. Zo zijn ze beter van elkaar te onderscheiden. Dat was een eis van de FIA, de autosportfederatie. Teams die zich niet aan de nieuwe regel houden riskeren een startverbod.
Vijf vragen aan autosportverslaggever Louis Dekker over de cosmetische ingreep.
Was deze maatregel echt nodig?
"De organisatoren van de grands prix krijgen jaar in jaar uit klachten dat coureurs lastig te herkennen zijn. Die kritiek is terecht. Zeker als de zon schijnt, zijn auto's amper uit elkaar te houden."
"Insiders weten dat teamgenoten te onderscheiden zijn als je uit je hoofd leert wie een zwarte camera en wie een gele camera achter zijn helm heeft. Maar dan vraag je wel heel veel van het publiek. Zeker als dat publiek niet op de duurste tribunes zit en geen megascherm voor de neus heeft."
"Op televisie is de Formule 1 prima te volgen, zeker in combinatie met een tweede scherm op een tablet. Als je daarop de officiële Formule 1-app met live-timing aanzet, heb je alle info bij de hand. Je kunt als je dat wilt Max Verstappen permanent volgen en de rest negeren."
"Op het circuit is het een ander verhaal. Er is geen wifi, waardoor veel toeschouwers zijn aangewezen op hun ogen en oren. En aan die oren heb je ook weinig, want stadionspeakers zijn lastig te volgen. Dus ja, het is goed dat deze maatregel is genomen. Het werd tijd."
Op welke plekken zien we het resultaat?
"Voornamelijk op de neus van de auto's en op de zogenoemde haaienvin boven de motorkap. Op die eerste plek zaten de nummers al, maar vaak sneeuwden ze onder in het sponsorgeweld. Teams zetten liever een groot logo op de auto dan een groot nummer. Logo's leveren miljoenen op, nummers niet. Het waren letterlijk verplichte nummers en veel teams duwden ze daarom naar de achtergrond."
"Het is wel grappig dat die aerodynamische haaienvinnen nu een extra functie hebben. Ze ontstonden vanwege een reglementswijziging en bleken niet te verbieden, terwijl iedereen ze foeilelijk vindt. Nu is het eigenlijk de ideale plek om te showen wie er in de auto zit. Tijdelijk. Want volgend jaar worden de haaienvinnen alsnog verboden."
Kunnen we Max Verstappen en Daniel Ricciardo nu niet meer door elkaar halen?
"Het is nu in ieder geval een stuk eenvoudiger. Dat was hard nodig. Ik weet nog dat ik vorig jaar in Barcelona Verstappen en Ricciardo amper uit elkaar kon halen, ook omdat hun helmen bijna identiek waren. Inmiddels is dat design van de helmen veranderd. Verstappen is herkenbaar aan de rode bovenkant, Ricciardo is blauw-wit."
"De nieuwe nummers zijn megagroot. Ze lijken wel afkomstig uit een stripverhaal. Vooral op de neus van de Red Bulls kun je er niet omheen. Het blijft natuurlijk lastig dat beide heren de 3 hebben omarmd als hun favoriete getal, maar aan 3 en 33 moeten we maar wennen."
"En ach, het hoort ook een beetje bij het Formule 1-verleden van Verstappen: bij Toro Rosso reed z'n teamgenoot Carlos Sainz met 55. Nou, 33 en 55 waren in de stralende zon ook geen feest der herkenning."
Dus ook commentatoren zijn hier blij mee?
"Zeker. Het verkleint de kans dat je in een split second vertelt dat Verstappen een klapband krijgt, terwijl het z'n teamgenoot blijkt te zijn."
Reageert het publiek enthousiast?
"De reacties zijn wisselend. Ik zag dat een artikel op autosportsite GP-Update veel reacties opleverde. Die schieten alle kanten op. De ene fan vindt dat het niet ver genoeg gaat en dat alle teams hun twee auto's in een compleet andere kleur moeten spuiten. Een ander grapt dat Kimi Räikkönen zo beter kan zien dat Max Verstappen voor hem rijdt."
"En uiteraard zijn er flauwe reacties dat het vooral handig zou zijn voor commentatoren. Nou, die mensen kan ik van harte aanraden het een keer zelf te proberen."