Volledige exitgesprek met demissionair minister Schultz

Minister Schultz vindt niet dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu weer moet opgesplitst. 'Haar' ministerie is onder het eerste kabinet-Rutte ontstaan door een samenvoeging van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en het toenmalige ministerie van Ruimtelijke Ordening en Milieu.

Er wordt weleens gezegd de twee beleidsterreinen beter weer uit elkaar getrokken kunnen worden. Maar Schultz zegt zaterdag in een gesprek in Met het Oog op Morgen dat ze dat zonde zou vinden. "De discussie gaat er dan vaak over dat je klimaat misschien moet samenvoegen met energie. En zou je die dan niet bij het ministerie van Economische Zaken moeten onderbrengen?"

Zij wijst erop dat het ministerie in tegenstelling tot het ministerie van Economische Zaken een eigen uitvoeringsorganisatie heeft. "Die heet Rijkswaterstaat en kan heel erg helpen om niet alleen over het klimaat te praten, maar ook om daar in de praktijk iets mee te doen."

Schultz bij MHOOM

Minister Schultz vertelt in het gesprek met Wilma Borgman en Max van Weezel dat zij minder vaak dan haar voorganger Eurlings de publiciteit heeft gezocht. Eurlings zat vaak voor het oog van de camera's met een gele helm op een shovel, maar Schultz heeft daar minder behoefte aan. "Ik geloof niet dat je als politicus op aarde bent om zelf een standbeeld te krijgen Je moet gewoon je werk goed doen. En mijn ervaring is dat je dingen beter geregeld krijgt, als je een beetje achter de schermen werkt."

"Ik heb wel degelijk ook op die shovel gezeten. Want ik vind het belangrijk dat je projecten feestelijk afsluit. Maar dat doe je dan vooral voor de medewerkers die heel hard gewerkt hebben. Het is een beetje: wat is je inzet? Gaat het om de pers of om je eigen mensen?"

Eén van de onderwerpen waarmee waarmee Schulz wel de publiciteit heeft gezocht, is de verhoging van de maximumsnelheid op een groot aantal snelwegen naar 130 kilometer per uur. En dat had ook minder leuke kanten, vertelt ze. "Hoe meer je het over '130' hebt, hoe meer tegenstanders je ook op dat terrein krijgt. Die koppelen het meteen aan vervuiling, terwijl het helemaal niet zo zwart-wit is. Het is niet, zoals de voorstanders beweren, dat je veel sneller thuis bent. En het is ook niet zo dat de milieuvervuiling opeens heel erg toeneemt.

Zij ziet het er ook nog wel van komen dat de maximumsnelheid naar 140 kilometer per uur gaat. Dat zal niet meer onder haar bewind gebeuren, maar de auto's worden nu eenmaal steeds beter en sneller. "Ik ben voor snelheidsverhogingen als die veilig kunnen worden doorgevoerd en binnen de milieugrenzen."

Het hele gesprek met minister Schultz is zaterdagavond te horen in het programma Met het Oog op Morgen (van 23.00 tot 0.00 op NPO Radio 1)

STER reclame