EPA

Het aandeel Snapchat is in de handel na sluiten van de beurs fors onderuit gegaan na het bekendmaken van tegenvallende kwartaalcijfers. Het zijn de eerste cijfers sinds de beursgang in maart van dit jaar. Rond 22.30 uur stond het aandeel ruim 23 procent in de min.

Het bedrijf boekte minder omzet dan verwacht en het aantal actieve gebruikers steeg maar een klein beetje. Daarnaast boekte het een verlies van 2,2 miljard dollar. Dat komt vooral doordat het aandelenopties moest uitbetalen. Maar ook los daarvan verloor het twee keer zoveel geld als in de eerste drie maanden van vorig jaar: 208 miljoen dollar.

Gebruikersgroei

Investeerders kijken bij het beoordelen van Snapchat nu vooral naar het aantal dagelijkse actieve gebruikers. Dat is de graadmeter om te zien hoeveel potentie het jonge bedrijf heeft. Het bedrijf is opgericht in september 2011 en heeft nog nooit winst gemaakt.

Het afgelopen kwartaal had Snapchat 166 miljoen gebruikers die dagelijks inlogden. Dat is een stijging van 44 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Tegelijkertijd wist Snapchat in de eerste drie maanden van dit jaar slechts 8 miljoen nieuwe gebruikers aan zich te binden. Zelfs Twitter groeide harder.

Dat zal analisten en investeerders zorgen baren, want daardoor lijkt het erop alsof de groei van het bedrijf afvlakt. Een angst die al sinds de beursgang aanwezig is.

Daarnaast betekent dit dat de verhalenfunctie van Instagram, die sterk doet denken aan één van de bekendste onderdelen van Snapchat, ruim 35 miljoen meer dagelijks actieve gebruikers heeft. Een soortgelijke functie in WhatsApp, die in Nederland niet zo populair lijkt te zijn, doet het zelfs beter met 175 miljoen dagelijkse gebruikers.

In het rood

De omzet van het bedrijf steeg wel met ruim 280 procent ten opzichte van een jaar eerder, maar kwam toch uit onder de verwachting van analisten. Dit alles leidt er momenteel toe dat het aandeel nabeurs behoorlijk in het rood staat.

Snapchat zal investeerders nu moeten gaan overtuigen dat het wel degelijk van waarde is, hoewel het niet heel hard groeit. Wat daarbij kan helpen, zijn cijfers van onderzoeksbureau App Annie. Daaruit blijkt dat op een gemiddelde dag 35 procent van de gebruikers op Snapchat niet op Facebook te vinden is en 46 procent niet op Instagram.

Dit zijn vooral jongeren die al sinds het begin een duidelijke band hebben met het platform en trouw lijken te zijn. Daarmee zou Snapchat kunnen zeggen dat het een unieke doelgroep heeft.

STER reclame