Daaltechniek Froome niet het meest aerodynamisch

De kunst van het dalen

Met zijn handen in de beugels, de borst op het stuur en zijn hoofd boven het voorwiel daalde Chris Froome tijdens de Tour de France van vorig jaar van de Peyresourde af. "Levensgevaarlijk", zei commentator Maarten Ducrot. Maar levert het wel tijdswinst op?

Volgens Bert Blocken, professor aerodynamica aan de TU Eindhoven, had Froome nog veel meer kunnen winnen in een andere houding. "In de houding van Marco Pantani, waarbij je achter het zadel zit, had hij op die afdaling veertig seconden meer kunnen winnen."

Marco Pantani daalt met zijn kont ver achter op het zadel NOS

Over niets werd deze week zo veel gesproken in de wielerwereld als over het afdalen. Een geldprijs voor de snelste daler tijdens de Giro schoot veel renners in het verkeerde keelgat. Het zou gevaarlijke capriolen uitlokken, vonden de renners massaal. De organisatie krabbelde terug en trok de prijs in.

Als het Giro-peloton vandaag aan de 35 kilometer lange afdaling van de Genna Silana (tweede categorie) begint, zullen er weer veel verschillende afdaaltechnieken te zien zijn.

'Contador had Parijs-Nice kunnen winnen'

De Pantani-houding is ondanks de onderzoeksresultaten van Blocken niet vaak te zien, terwijl de stijl van Froome wel wordt gekopieerd. Alberto Contador gebruikte in Parijs-Nice de houding van Froome, maar voor de eindzege kwam hij twee seconden tekort.

"Het lijkt erop dat hij zich heeft laten inspireren door Froome, maar dat was denk ik niet de beste beslissing. Het was een secondenspel, dus misschien had hij met een andere houding wel kunnen winnen."

Dalen in het wielrennen, spektakel gegarandeerd

'Het kan sneller en veiliger'

De meeste tijdwinst kan worden geboekt bij de Pantani-houding, maar ook de manier van dalen van Vincenzo Nibali is gunstiger. Bij die houding hangt de renner niet over het voorwiel heen, maar zit de kin op het stuur.

"We hebben meerdere berekeningen gedaan in de windtunnel die onafhankelijk van elkaar aantonen dat er heel wat posities aerodynamischer zijn dan Froomes techniek en waarbij je meer vermogen kunt creƫren door bij te trappen. Die posities zijn ook veiliger, want dan ligt niet het hele gewicht op het voorwiel, zoals bij Froome", zegt Blocken.