Corrado del Vincenzo bij de landingsbaan van het vliegveld van Rome | Rop Zoutberg / NOS

Aandeelhouders van Alitalia zijn akkoord met de aanstelling van een curator voor het noodlijdende bedrijf. De nog aan te stellen bewindvoerder moet de komende maanden op zoek naar een koper voor de Italiaanse luchtvaartmaatschappij. Lukt dat niet, dan wordt Alitalia mogelijk in delen verkocht.

De geplande vluchten van Alitalia zijn gegarandeerd, zo zegt het bedrijf in een persbericht. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij zit in ernstige financiële problemen. Een reddingsplan om Alitalia weer levensvatbaar te maken werd afgelopen week weggestemd door twee derde van de 13.000 werknemers. Volgens die plannen zouden bijna tweeduizend personeelsleden ontslagen worden, naast een salarisverlaging voor de achterblijvers.

We zijn de afgelopen jaren van crisis naar crisis gegaan.

Onderhoudsmonteur Corrado del Vincenzo

"Werkelijk iedereen is enorm bezorgd. Ook de mensen die tegen het reddingsplan stemden", zegt Corrado Del Vincenzo. De 53-jarige onderhoudsmonteur is al dertig jaar in dienst bij het bedrijf en stemde zelf vóór gedwongen ontslagen en salarisverlaging. Het was volgens Del Vincenzo de enige manier voor een doorstart. "Degenen die tegen stemden dachten dat het wel goed kwam, dat de overheid wel weer zou ingrijpen. Nu dat niet gebeurt, snapt iedereen ineens heel goed dat Alitalia gewoon failliet kan gaan en dat we op straat eindigen."

"We zijn de afgelopen jaren van crisis naar crisis gegaan en daarom hebben veel collega’s dat reddingsplan afgewezen. Mensen hebben echt met hun onderbuik gestemd. Er zijn al teveel saneringen bij Alitalia geweest, we hebben al zoveel loon ingeleverd."

De problemen zitten bij het management van Alitalia, dat gaandeweg de regie verloor.

Onderhoudsmonteur Corrado del Vincenzo

Alitalia lijdt ernstig onder de komst van prijsvechters als Ryanair en Vueling op goedkope vluchten binnen eigen land. Daarbij heeft de vliegmaatschappij last van concurrentie van de hogesnelheidstrein.

Maar ook bij vluchten binnen Europa kan het bedrijf de slag met de prijsvechters bijna niet aan. Alitalia is sinds de eeuwwisseling, na het afketsen van een strategische deal met KLM, niet meer uit de rode cijfers gekomen. In 2014 liep het verlies in een jaar op tot meer dan een half miljard euro. In 2015 was het verlies 408 miljoen euro, een cijfer dat volgens schattingen ook in 2016 wordt gehaald.

Corrado Del Vincenzo dwingt zichzelf optimistisch te blijven over de komende maanden. "Het wordt een beslissende periode. Maar het is niet de schuld van de werknemers dat het bedrijf failliet gaat. Wij hebben altijd met liefde ons werk gedaan. De problemen zitten bij het management van Alitalia, dat gaandeweg de regie verloor. Ook de regering heeft deze sector niet goed verdedigd."

De Italiaanse overheid heeft honderden miljoenen euro’s toegezegd zodat het bedrijf tot het eind van dit jaar blijft draaien. Het bedrag is volgens het ministerie van Economische Zaken nadrukkelijk een lening, "zodat de Italiaanse belastingbetaler niet opnieuw voor de verliezen van Alitalia opdraait". Volgens schattingen stak de overheid afgelopen decennia zo’n 7 miljard euro in de luchtvaartmaatschappij, dat als een nationale trots moest overleven.

STER reclame