Frendz
NOS NieuwsAangepast

Nieuwe eigenaren V&D komen met mode-app

Het moest de doorstart van warenhuisketen V&D worden, maar het liep even anders. Mode-ondernemer Roland Kahn en oud-Hema-directeur Ronald van Zetten lanceren donderdag een mode-app die geen enkele connectie lijkt te hebben met de door hen aangekochte merknaam.

Kahn, Van Zetten en investeerder Jaco Scheffers telden in juni vorig jaar een half miljoen euro neer voor de naam V&D, samen met de domeinnamen en de intellectuele eigendomsrechten van de failliete warenhuisketen. Het idee was om V&D in de vorm van een webwinkel zo snel mogelijk te laten terugkeren.

Dat bleek echter lastig. De IT-systemen van V&D waren dusdanig verouderd en chaotisch dat de nieuwe eigenaren ze niet meer aan de praat kregen. Ook over het klantenbestand, waarin de oudste doelgroepen oververtegenwoordigd waren, hadden de kopers niet goed nagedacht.

Social commerce

En dus gooien de ondernemers het over een andere boeg. Donderdag verschijnt de mode-app Frendz in de App Store en Google Play Store. In de app kunnen gebruikers kledingstukken en accessoires uploaden, met elkaar delen en - als het een item van een aangesloten partner is - direct kopen.

Er is een grote rol weggelegd voor 'social influencers': wie de meeste likes krijgt, verschijnt bovenaan. "De klassieke webshop is wel over, denken wij. Social commerce gaat nog een vlucht maken", zegt Van Zetten.

De doelgroep van Frendz bestaat uit jonge, hippe social media-gebruikers - niet bepaald de mensen die vaak bij V&D over de vloer kwamen. Een kleine groep test de app al een paar maanden, donderdag komt de app beschikbaar voor het grote publiek. Op dat moment zijn er 50 modebedrijven aangesloten, die samen 300 merken aanbieden. De app was dinsdag overigens nog niet klaar om door de NOS getest te worden.

De klassieke webshop is wel over, denken wij. Social commerce gaat nog een vlucht maken.

Ronald van Zetten

Het verdienmodel van de mode-app moet zichzelf nog bewijzen. Voor iedere aankoop krijgt Frendz 1 euro en partners dragen 10 procent af van de netto-omzet die ze via de app verdienen, na retourzendingen. "We willen het laagdrempelig houden zodat veel partners zich bij ons aansluiten", aldus Van Zetten. "We moeten een grote afzet hebben om wat te gaan verdienen, ja. Maar wij geloven dat de app groot wordt."

Koopknop

De vraag is of Frendz meerwaarde heeft op het moment dat populaire apps als Instagram en Pinterest een koopknop introduceren, waarmee items op gedeelde afbeeldingen direct aan te schaffen zijn. Frendz heeft vooralsnog geen koppeling in deze apps.

Van Zetten: "We zijn wel heel actief op Instagram, op het Frendz On Tour-account bieden we modebewuste reizigers veel inspiratie. En bij ons kunnen gebruikers zelf collages maken en die meteen bij elkaar shoppen. Dat is echt leuk en anders."

V&D Concepthouse

De app verschijnt onder de vlag van V&D Concepthouse. Het is het eerste project van het "platform voor jonge ondernemers met ideeën", zoals Kahn en Van Zetten het zelf omschrijven. Ook de voormalige V&D-merknamen Schoolcampus, Prijzencircus, Liv en Soho moeten via het platform een online toekomst krijgen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl