EPA

Het is misschien wel de meest verwarrende functie van Netflix. Het aantal sterren bij series, films of documentaires. Bij de ene gebruiker heeft de populaire politieke serie House of Cards er 1, maar bij de ander 5. Dat komt omdat de sterren niet staan voor de kwaliteit van de video, maar de kans dat het bij een gebruiker past. Ingewikkeld, vindt Netflix en daarom gaat de functie op de schop. 

Het videoplatform kwam hier vorige maand al mee naar buiten. Het nieuwe aanbevelingssysteem wordt de komende tijd uitgerold voor alle gebruikers.

In plaats van maximaal vijf sterren gaat Netflix in percentages aangeven hoe groot de kans is dat je een video interessant vindt. "Mensen zijn een beetje in de war van ons huidige systeem", zegt Cameron Johnson, directeur innovatie bij Netflix, in gesprek met de NOS. "We denken dat het nieuwe systeem beter is omdat we duidelijker zijn over de aanbevelingen." 

Duimpje omhoog

Daarbij is het geven van een like heel belangrijk. "We hebben in de testfase gezien dat gebruikers veel eerder aangeven wat ze van de film vinden als ze dit kunnen doen in vorm van een duimpje omhoog of naar beneden. Daardoor krijgen we een beter beeld van wat iemand wel of niet leuk vindt en dat helpt om het aanbod beter aan te laten sluiten", zegt Johnson. 

Op het moment dat iemand een duimpje naar beneden indrukt, belooft het videoplatform de video niet meer te tonen. 

Netflix klopt zichzelf altijd op de borst vanwege het feit dat het aanbod tot in de puntjes gepersonaliseerd zou zijn. Daarin schuilt ook het gevaar dat mensen minder snel uit hun filterbubble komen en niet meer worden verrast. Zeker omdat het makkelijk wordt om iets af te keuren. "We denken dat dat wel meevalt omdat we een zeer divers aanbod bieden", zegt de directeur daarover. 

NPO en RTL volgen

"Je ziet dat dit steeds vaker de praktijk wordt", zegt Charles Vaneker, docent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. "Ik denk dat Netflix heel goed naar zijn gebruikersstatistieken heeft gekeken en heeft geconcludeerd dat dit beter werkt. Ga er maar van uit dat mediabedrijven ook in Nederland, zoals RTL en de NPO, hiermee bezig zijn." 

Want, zegt Vaneker, al deze bedrijven verzamelen steeds meer gegevens over hun gebruikers. "Dat geeft ze in toenemende mate een goed beeld van wat je op het platform doet en zo kunnen ze betere suggesties doen. Ik heb wel eens in de data van zo’n mediabedrijf mogen kijken, daar zit heel veel interessante informatie tussen."

STER reclame