Pepsi is het mikpunt geworden van spot door een reclamefilmpje dat de frisdrankfabrikant online heeft gezet. Daarin is te zien hoe model Kendall Jenner meedoet aan een demonstratie. In de commercial geeft ze een blikje Pepsi aan een politieagent, waarna de demonstranten beginnen te juichen. Met haar actie wendt Jenner zogenaamd een confrontatie af.

Maar na alle gevallen van excessief politiegeweld in de Verenigde Staten, ziet niet iedereen er de humor van in. Op sociale media wordt het filmpje dan ook met de grond gelijk gemaakt. Op Twitter was de commercial zelfs even het meest besproken onderwerp wereldwijd.

Veel mensen vinden het onsmakelijk dat Pepsi protesten gebruikt om frisdrank te verkopen. "Nu Kendall Jenner politiegeweld heeft opgelost met Pepsi, kan Coca-Cola misschien het conflict in het Midden-Oosten oplossen", zegt een CNN-journalist op Twitter.

Ook leggen veel mensen een link met een foto uit de stad Baton Rouge, die vorig jaar de hele wereld is overgegaan. Daarop staat de zwarte vrouw Leshia Evans in een avondjurk stoïcijns tegenover zwaarbewapende politieagenten. "Als Evans een blikje Pepsi had, werd ze misschien beter behandeld", valt te lezen.

In een reactie verdedigt Pepsi het spotje nu. De frisdrankgigant zegt dat in de commercial mensen te zien zijn die in harmonie met elkaar leven. "Wij denken dat dat een krachtige boodschap is." 

STER reclame