Belgische vrachtwagenchauffeurs protesteren tegen de kilometerheffing EPA

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs hebben het afgelopen jaar in België ruim 70 miljoen euro aan tol betaald. Dat is zo’n 11 procent van de totale opbrengst van het nieuwe Belgische tolsysteem, dat op 1 april vorig jaar werd ingevoerd.

Sindsdien betalen vrachtwagens op hoofdwegen per kilometer. Het systeem werkt door middel van satellietgegevens en registratiekastjes in de vrachtwagens. Na een jaar is de opbrengst zo'n 648 miljoen euro. Dat geld wordt verdeeld over de regio's Vlaanderen, Wallonië en Brussel. Het bedrag zal deels worden gebruikt voor het verbeteren van wegen. 

Meer dan de helft van de totale opbrengst, zo'n 348 miljoen euro, kwam voor rekening van truckers uit het buitenland. Van die buitenlanders waren Nederlandse chauffeurs de grootste inkomstenbron.

Boetes

Ook qua boetes staan de Nederlandse chauffeurs op hun Belgische collega's na bovenaan. Per overtreding moet een chauffeur 1000 euro boete betalen. In totaal legde de Belgische belastingdienst voor 3 miljoen euro aan boetes op; bijna een half miljoen euro werd uitgedeeld aan Nederlandse chauffeurs.

Vrachtwagenchauffeurs uit Vlaanderen zijn niet blij met het systeem. Zij willen dat er meer wordt geïnvesteerd in het onderhoud en aanleg van wegen. Volgens de Vlaamse transportorganisatie zijn de kosten voor de sector met 8 procent per kilometer gestegen. 

Ook Transport en Logistiek Nederland is ontevreden, met name omdat de Belgische kilometerheffing er niet toe leidt dat de files in België afnemen. Een kilometerheffing werkt volgens TLN alleen als die ook voor personenauto's wordt ingevoerd. 

STER reclame