Tom Dumoulin

Dumoulin: wielrennen moet slimmer worden

Tom Dumoulin juicht veranderingen in het wielrennen toe als daarmee de spanning en aantrekkelijkheid voor het publiek groter gemaakt kunnen worden. "Maar we moeten niet innoveren om het innoveren. Die 300 kilometer van Milaan-Sanremo is een beetje mythisch. Het hoeft van mij niet korter", zegt de 26-jarige Limburger.

In juni doet Dumoulin mee aan een nieuwe driedaagse wedstrijd, de Hammer Series. Tijdens die wedstrijd beklimt het peloton zeven keer de Vaalserberg. De wedstrijd wordt georganiseerd door Velon, een overkoepelend orgaan van enkele WorldTour-ploegen, en het bedrijf Infront Sports & Media.

We leven in een tijd met een telefoon die alles kan. En dan zit ik wielrennen op tv te kijken en valt het af en toe toch een beetje tegen.

Tom Dumoulin

"Of de Hammer Series een verrijking is voor de wielersport? Dat zal blijken. Ik ben positief gestemd. Ik wil het een kans geven", aldus Dumoulin. "Je ziet dat wielrennen meer en meer een ouwemannensport aan het worden is. De generatie die nu opkomt, wil het wel anders. Maar de charme van het wielrennen moet niet verloren gaan."

Als hij zelf niet meedoet aan een koers kijkt Dumoulin met veel plezier thuis vanaf de bank naar de wedstrijd. "Ik blijf er niet voor thuis, maar ik ben wel heel blij als ik relaxed voor de televisie kan hangen. Ik kijk de hele koers, maar ik ben daar ook niet objectief in."

"Ik snap het spelletje, ik ken de renners, ik ken de ploegen. Ik snap waarom de ploegen op een bepaalde manier handelen. Ik zie wat er gebeurt. Maar als je niets van wielrennen weet, is het echt dramatisch om te volgen."

Dumoulin: wielrennen is niet te volgen op tv

Weinig informatie

De winnaar van olympisch zilver in Rio de Janeiro benadrukt dat Velon meer doet dan nieuwe koersen organiseren. "Je moet de ideeën van Velon groter zien. Het is het vernieuwen van het wielrennen", aldus Dumoulin.

"Als je bijvoorbeeld fan bent van Bram Tankink, dan heb je geen idee waar hij zit als je het volgt op tv. Dat wil je op dat moment wel weten. Er wordt heel weinig informatie getoond. Dat is ook wel een van de speerpunten van Velon. Het moet gewoon slimmer. We leven in een tijd met een telefoon die alles kan. En dan zit ik wielrennen op tv te kijken en valt het af en toe toch een beetje tegen. Nogmaals, ik snap het wel, maar ik denk 95 procent van de kijkers niet."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl