Telegraaf verliest meeste lezers
De grote landelijke kranten zagen afgelopen jaar hun papieren oplage opnieuw dalen, nu met 5,5 procent. Vooral de grootste krant, De Telegraaf, verliest klanten, blijkt uit de laatste cijfers van de stichting Nationaal Onderzoek Multimedia.
Dagelijkse betaalde oplage 2016
Krant | oplage | verschil |
De Telegraaf | 382.089 | -8 procent |
AD | 317.626 | -6 procent |
De Volkskrant | 217.796 | -3 procent |
NRC | 135.764 | -5 procent |
Trouw | 88.604 | -1,5 procent |
Het Financieele Dagblad | 46.420 | -1 procent |
Al jarenlang verkopen de kranten minder exemplaren. Sinds 2000 is de oplage van de landelijke en regionale kranten met meer dan 40 procent geslonken.
Het aantal digitale abonnementen stijgt wel, maar is nog klein vergeleken met het aantal papieren abonnementen. De Telegraaf heeft een kleine 44.000 klanten die de krant digitaal lezen. De Volkskrant en NRC zijn opvallende uitzonderingen met respectievelijk 89.000 en 66.000 digitale abonnees.
Bereik
Kranten kijken liever naar de bereikcijfers in plaats van de oplagecijfers. Bij bereikcijfers worden alle lezers meegeteld, ook als ze niet voor de krant hebben betaald. Daarnaast wordt ook het bezoek naar de internetsites meegerekend.
Uit de recentste bereikcijfers blijkt dat het lezerspubliek van de kranten met 3 procent is gegroeid. Ook blijkt uit die cijfers dat het AD en De Telegraaf in een nek-aan-nekgevecht zijn verwikkeld. De Telegraaf is al decennialang de grootste krant van Nederland, maar doordeweeks bereikt het AD nu iets meer mensen.
Het gaat om iets meer dan 1,3 miljoen lezers. Bij De Telegraaf ligt dat aantal iets lager. In het weekend bereikt De Telegraaf weer meer mensen.