Een medewerker van de online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant ANP
NOS Nieuws Economie Aangepast

Vermogende families steken 100 miljoen in bezorgdienst Picnic

Online boodschappenbezorgdienst Picnic krijgt een investering van 100 miljoen euro. Met de investering kan de bezorgdienst de komende drie jaar uitbreiden naar het hele land.

Het geld komt onder meer van investeringsmaatschappij NPM Capital, eigendom van de familie Fentener van Vlissingen, en investeringsfonds De Hoge Dennen van de familie De Rijcke. Het verwezenlijken van een landelijke dekking, op een paar buitengebieden na, vergt de komende drie jaar een investering van 300 miljoen euro.

Picnic bezorgt nu alleen boodschappen aan huis in het midden van Nederland, bijvoorbeeld in Amersfoort, Utrecht en Almere. In dat gebied heeft het bedrijf ongeveer 30.000 klanten. Om landelijke bezorging mogelijk te maken wil Picnic vijf nieuwe distributiecentra openen. 

"We zijn een moderne melkboer die alles heeft, voor iedereen betaalbaar is en altijd voor je klaarstaat", zegt Joris Beckers, een van de oprichters van Picnic.

Duurzaamste supermarkt

Ook komen er 2000 elektrische wagentjes bij, waarmee bezorgers langs de deuren gaan. "We willen de meest duurzame supermarkt ter wereld worden." Het bedrijf verwacht dit jaar 2000 nieuwe banen te creëren, op termijn zou dat kunnen oplopen tot 10.000 arbeidsplaatsen.

Het bedrijf maakt nog geen winst, maar dat komt vooral door de hoge investeringen. De omzet bedraagt inmiddels 30 miljoen euro, maar Picnic denkt dat eind dit jaar de 100 miljoen euro al bereikt wordt. 

Ter vergelijking: de omzet van AlbertHeijn.nl, de grootste online-supermarkt, is ruim tien keer zo groot, groeit met zo'n 30 procent per jaar, en bestrijkt 90 procent van het land.

STER reclame