Speciaalzaken met toekomst: ik heb gewoon de beste kaas, punt uit
De kaaswinkel, of de zaak met een keur aan bonbons, noten en wijn, of koffie en thee: dit soort food-speciaalzaken moet vechten om te overleven. De supermarkt heeft immers steeds meer in het schap, ook van deze producten. Maar volgens onderzoek is er nog wel degelijk toekomst voor delicatessenzaken, zolang de ondernemer maar trots is op zijn producten en vakmanschap toont.
De uitkomsten worden vanmiddag gepresenteerd op een congres van de koepel van zelfstandige winkeliers in voeding, het Vakcentrum. Onderzoeksinstituut FSIN concludeert in het rapport Passie, puur en beleving dat de situatie helemaal niet zo hopeloos is.
Zeker, de supers hebben de afgelopen decennia duizenden speciaalzaken de nek omgedraaid - vooral bakkers, slagers en groentezaken - maar het aantal specialiteitenwinkels en biologische speciaalzaken stijgt nu. Momenteel zijn er zo'n 650.
"Winkels waar consumenten pure, eerlijke producten tegenkomen", zegt de directeur van FSIN, Jan Willem Grievink. "Mensen houden steeds meer van kleinschalig en lokaal. Dat biedt kansen."
Kampioen
De speciaalzaak moet volgens FSIN claimen dat hij de productkampioen is in de regio. Zo van: "Ik heb gewoon de beste kaas, punt uit." Meer dan de helft van zijn assortiment zou niet verkrijgbaar moeten zijn bij de Albert Heijn, de Jumbo of de Plus.
Grievink: "En hij moet in zijn winkel producten laten proeven, en ook cateraar spelen. Regel het eten en drinken op feestjes van consumenten en bedrijven: producten leveren en na afloop alles weer ophalen. En uiteraard actief zijn op sociale media als Facebook. Dan sta je als zelfstandige ondernemer gewoon heel sterk. En heb je toekomst."
Zwetend wakker
Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum, benadrukt dat de sleutel ook ligt in het ‘onderscheidend ondernemen’. "Of je nu een speciaalzaak hebt in kaas, noten, delicatessen, koffie en thee of chocola en bonbons, het gaat er steeds om dat je als ondernemer een volstrekt eigen plek in de markt creëert. Je moet je onderscheiden van iedere andere aanbieder."
Zoals Ed Boele, eigenaar van een kaas-speciaalzaak in Den Haag. "Jaren geleden werd ik heus weleens zwetend wakker, dat ik 's morgens tegen mijn vrouw zei: redden we het wel? Komt het wel goed?"
"Maar door goed na te denken, om ons heen te kijken en rapporten te lezen, zijn we er toen gelukkig achtergekomen dat we ons verder moeten specialiseren. Uniek zijn met bijvoorbeeld 300 soorten kaas en flessen wijn die ze bij de super niet hebben. Als je dat uitstraalt naar je klanten, heb je altijd een streepje voor op de supermarkt."