Telegraaf verkoopt minder abonnementen en advertenties
Terwijl de ene na de andere rechtszaak over de toekomst van de Telegraaf Media Groep wordt gestart, heeft het mediabedrijf zijn jaarcijfers bekendgemaakt.
De daling in het aantal verkochte advertenties en abonnementen zette in 2016 door. Afgelopen jaar zakten de advertentie-inkomsten naar iets onder de 100 miljoen euro. Een daling van bijna 15 procent. De abonnementsinkomsten daalden met 3 procent.
De omzet kwam bijna 7 procent lager uit op 421 miljoen euro. Onder aan de streep bleef er een kleine winst over van 1,6 miljoen euro. In 2015 werd nog een verlies geleden van 23,6 miljoen euro. De strategische samenwerking met Talpa (Sky Radio Group) leverde een boekwinst van 4,3 miljoen euro op.
Normaal gesproken had het bedrijf vandaag z'n volledige jaarverslag vrijgegeven, maar door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen werden nu alleen de kerncijfers gepubliceerd. Ook de aandeelhoudersvergadering die voor 19 april stond gepland wordt uitgesteld.
Rechtszaken
De Telegraaf Media Groep zit midden in een overnamegevecht tussen Talpa van John de Mol en het Belgische Mediahuis. De raad van commissarissen schorste zondag de twee bestuurders van de Telegraaf Media Groep en sloot een deal met het Mediahuis.
De ondernemingsraad stapt naar de rechter omdat het onvoldoende inzicht heeft in de plannen van de twee bieders en geen goede afweging heeft kunnen maken. "De gang naar de Ondernemingskamer moet niet gezien worden als een keuze van de COR voor Talpa of voor Mediahuis op dit moment."
Ook Talpa is naar de Ondernemingskamer gestapt. Het afgewezen mediabedrijf wil een onderzoek naar het beleid en de gang van zaken van TMG en vraagt om de aanstelling van een onafhankelijke commissaris die verstrekkende bevoegdheden heeft. De Mol vindt dat TMG geen steekhoudende redenen geeft voor hun keuze voor Mediahuis.