De verkeerstoren van luchthaven Schiphol ANP

35 mensen die in de buurt van Schiphol wonen hebben vorig jaar samen bijna 160.000 keer geklaagd over geluidsoverlast. Dat betekent dat ze per persoon gemiddeld 12 keer per dag een klacht hebben ingediend.  

Deze veelmelders, zoals ze door het informatie- en klachtencentrum Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) worden genoemd, leveren al jaren het leeuwendeel van de meldingen over lawaaierige vliegtuigen. Het BAS neemt hun klachten overigens niet mee in het jaarverslag.  

Meer klagers 

Het totaal aantal mensen dat tussen november 2015 en oktober 2016 klaagde over geluidsoverlast rond de luchthaven is met 8,5 procent toegenomen. In totaal dienden ruim 5900 omwonenden een of meerdere klachten in. 

Er wordt het meest geklaagd over de ruim 25 jaar oude Boeing 747-400 toestellen. Ook de nieuwere 747-800 en de Airbus A380 stonden hoog op de klachtenlijst. De meeste klachten gaan over vliegbewegingen in de late avond, nacht en vroege ochtend.

Over alle start- en landingsbanen, met uitzondering van de Buitenveldertbaan, kwamen meer klachten binnen dan een jaar eerder. De meest gebruikte banen (Kaagbaan en Polderbaan) kregen ook in absolute aantallen het grootste aantal klachten. Volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol komt dat doordat de wind vorig jaar vaker uit zuidelijke en zuidwestelijke richting waaide.

STER reclame