ANP
NOS NieuwsAangepast

Ahold en Delhaize verdienen samen 830 miljoen euro

Het eerste jaar van de samengevoegde supermarkt- en winkelketens Ahold en Delhaize heeft een nettowinst van 830 miljoen opgeleverd, 2,5 procent lager dan in 2015. De gezamenlijke omzet van de supermarktreus komt uit op 49,7 miljard euro.

De Nederlandse supermarkten en de online winkels bol.com en ah.nl lieten sterke resultaten zien, in België bleven de verkopen wat achter.

De Amerikaanse supermarkten van het concern kampen met felle concurrentie en zijn verwikkeld in een prijzenslag. De verkopen blijven op peil, boeken soms groei en weten daarmee de lagere prijzen te compenseren. Ahold Delhaize haalt twee derde van zijn omzet uit de Verenigde Staten.

Lastig

Ahold en Delhaize fuseerden in juli vorig jaar en hebben dus minder dan zes maanden samen achter de rug. Dat maakt vergelijken met voorgaande jaren lastig. Als je de cijfers pro forma neemt voor het hele jaar heeft de supermarktcombi een jaaromzet van 62,3 miljard euro, een stijging van 2,4 procent, en een nettowinst van van bijna 1,1 miljard euro, een daling van ruim 10 procent..

"Onze teams werken hard aan de integratie", zegt bestuursvoorzitter Dick Boer. "Ze kijken naar het beste van de twee en proberen de samenwerkingsdoelen te realiseren." Ahold Delhaize mikt op een half miljard euro aan synergievoordelen in 2019.

Beleggers zijn te spreken over de resultaten. Het aandeel Ahold Delhaize wint aan het eind van de ochtendhandel vier procent, op 20,84 euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl