ANP / Bewerking NOS

De A-merken hebben een redelijk jaar achter de rug. De omzet van grote merken als Coca-Cola, Unox, Douwe Egberts en Grolsch steeg in de supermarkten met gemiddeld 1,7 procent. Dat is wel minder dan de groei van de totale supermarktomzet: 2,6 procent. Dat betekent dat huismerken in 2016 weer wat terrein hebben gewonnen.

Opvallend is dat vooral sigarettenmerken als Marlboro, Camel, Lucky Strike en John Player Special forse plussen haalden, met uitschieters tot 43 procent. Ook de biermerken presteerden goed. De verkopen van Heineken, Amstel, Grolsch en Hertog Jan groeiden met tussen de 1 en 8 procent.

Dit blijkt uit de A-merken Top 100, samengesteld door marktonderzoeker IRI en vanochtend gepubliceerd in Foodmagazine. Wie de lijst bestudeert, zou kunnen denken dat we momenteel in Nederland meer roken en meer bier drinken.

Maar dat is niet zo, zegt commercieel directeur Paul Houtepen van IRI: "We zijn in ieder geval meer rookwaren in de supermarkten gaan kopen, ook doordat ze langer open zijn. Maar dat gaat ten koste van de verkoop in pompshops en sigarenzaken, want die laatste zijn er steeds minder."

Welke merken kopen we 't meest?

De omzet van sigaretten neemt ook toe doordat sigaretten steeds duurder worden, door stijgende accijnzen en een hogere btw.

De positieve biercijfers komen vooral door 'het anders drinken'. Houtepen: "We dronken in Nederland heel veel pils, maar nu kopen we steeds meer Radler-varianten, 0.0-bieren of speciaalbieren. En dat zijn duurdere producten. In volume drinken we dus niet meer. Daarbij komt nog dat supermarkten meer bier verkopen, simpelweg doordat het aantal slijters afneemt."

Top 10 A-merken (Bron: IRI/Foodmagazine)

Positie 2016 (2015) MerkOmzet (in miljoenen)Groei/daling (in %)
1 (1) Marlboro 443,5+4,9
2 (3) Douwe Egberts309,8+0,9
3 (4) Coca-Cola285,6+1,2
4 (2) Campina266,3+3,7
5 (5) Heineken244,5+1,2
6 (7) Camel209,4+7,8
7 (6) Unox199,6-2.2
8 (8) Dr. Oetker178,4+1,3
9 (9) Amstel176,6+1,9
10 (11) Grolsch163,9+6,5

Max Verstappen-effect

Heel opvallend in de Top 100 is ook de groei van Red Bull. Liggen andere dranken en producten met veel suiker al jaren onder vuur - wat resulteert in een lagere omzet - Red Bull groeit maar door; 17 procent erbij in 2016. Daar is maar één reden voor te bedenken: Max Verstappen. Houtepen: "We hebben dat geanalyseerd. Sinds Max Verstappen zo'n succes heeft in de Formule 1 in zijn Red Bull-raceauto, zijn de verkopen van dit merk extra gestegen."

Max Verstappen ANP

Maar waar veel stijgers zijn, zijn natuurlijk ook verliezers. Nutrilon bijvoorbeeld. De babyvoeding was ooit doelwit van Chinezen die hier massaal de schappen leegkochten en het melkpoeder opstuurden naar het thuisland. Sinds vorig jaar kunnen de Chinezen de Nederlandse voeding echter rechtstreeks in eigen land online kopen. Dat leidt bij ons tot een forse omzetdaling van 30 procent.

Jumbo schrapt Bio+

Bio+, dat een groot aantal biologische producten maakt, is bij Jumbo (bijna 600 supermarkten) uit het assortiment gegooid. Een verkoopverlies van 30 procent. Dat is een klap voor het bedrijf. "Het is na lang overleg gegaan, dus we zagen het wel aankomen", zegt Bio+-bestuurder Bert Leffers. "Maar goed, we zitten in een groeimarkt, dus we proberen met onze andere klanten meer zaken te doen. Zoals met de supermarktketens van Superunie; Plus, Jan Linders, Hoogvliet, noem maar op. De vlag hangt hier absoluut niet halfstok, mocht u dat soms denken."  

STER reclame