ANP

Supermarkten maken extra winst over de rug van consumenten en pluimveehouders. Dat zeggen de pluimveehouders na eigen onderzoek van eierprijzen in de winkels. Albert Heijn heeft de prijs van 'beter-leven scharreleieren' inmiddels verlaagd.

Sinds 9 november vorig jaar mogen kippen niet meer buiten lopen vanwege de dreiging van vogelgriep. Als de ophokplicht twaalf weken of langer duurt, mogen vrije-uitloopeieren die naam niet meer dragen. Daarom zijn de vrije-uitloopeieren nu grotendeels uit de supermarkten verdwenen, of worden ze verkocht als scharreleieren.

Lager

De prijs van scharreleieren ligt veel lager. Een pluimveehouder krijgt er per ei drie cent minder voor. Maar volgens de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders (NVP) betalen consumenten nog de reguliere prijs voor vrije-uitloopeieren, die nu als scharreleieren in de winkel liggen.

"De klanten worden wel goed voorgelicht in de winkels. Er wordt duidelijk aangegeven dat vrije-uitloopeieren nu scharreleieren zijn", zegt Hennie de Haan van de NVP. "Maar de prijs bleef voor de consument hetzelfde, terwijl wij door de ophokplicht 35 procent minder krijgen voor onze eieren."

Albert Heijn

Albert Heijn erkent dat er te hoge prijzen zijn gerekend. "Voor de 'beter leven één ster scharreleieren' hebben wij 20 cent te veel gevraagd per doos van tien eieren. Die fout hebben we gisteren hersteld", zegt Erik Lückers van de supermarktketen. "Klanten kunnen met hun kassabon het te veel betaalde terug krijgen."

De 'beter leven één ster scharreleieren' liggen vanaf 16 februari in de winkels, als alternatief voor de vrije-uitloopeieren. Hoeveel Albert Heijn er van heeft verkocht, kon de woordvoerder niet zeggen.

De NVP zegt de te hoge prijzen bij alle grote supermarktketens voorkomen. De brancheorganisatie voor supermarkten, CBL, is nog niet overtuigd. "Het is een forse beschuldiging. Ik wacht nog op bewijs", zegt Marc Jansen. "Maar als het klopt, moeten we dit tot de bodem uitzoeken."

STER reclame