NOS Nieuws

'Trein raast langs met 140 km/u, maar mensen zien gevaar niet'

Spoorbeheerder ProRail kreeg in 2016 ruim 3100 meldingen over spoorlopers, mensen die dicht langs de rails lopen zonder dat ze daar toestemming voor hebben. Het jaar ervoor kreeg ProRail nog ongeveer 200 meldingen minder.

Het aantal meldingen over spoorlopers neemt ieder jaar iets toe, zegt Henk Wind van ProRail. "Het afgelopen najaar waren er bijvoorbeeld veel mensen die bramen gingen plukken langs het spoor. Ze zijn zich er niet van bewust dat de trein vlak langs hen raast en dat dat tot ongelukken kan leiden."

Als er een spoorloper wordt gemeld, moeten de machinisten langzamer rijden.

Henk Wind, ProRail

De vertragingen ontstaan door de veiligheidsinstructie die geldt in het geval van een spoorloper. "Machinisten in de omgeving van de melding moeten uitkijken naar de spoorloper en langzamer rijden. Pas als de spoorloper niet meer wordt waargenomen, mogen de treinen weer op de normale snelheid rijden."

Met het dichte spoorwegennet in Nederland lopen veel treinen dan vertraging op, zegt Wind. "Je krijgt dan al heel snel een domino-effect."

Schrikeffect

Om mensen te wijzen op de gevaren van spoorlopers lanceerde ProRail vandaag een nieuwe attractie in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Mensen kunnen in een soort container staan en dan voelen wat er gebeurt als een trein vlak langs hen voorbij raast.

"Er zit een schrikeffect in, het is heel realistisch", zegt Wind. "Je voelt de luchtdruk van de trein die met 140 km/u voorbij komt en je hoort het geluid. We willen hiermee vooral de aandacht van jongeren krijgen, zodat zij weten dat ze later niet langs het spoor moeten gaan lopen."

Vorig jaar riep ProRail al de ​hulp van het publiek in bij de aanpak van spoorlopers. Er werd onder meer een meldlijn geopend voor omwonenden die een spoorloper zien.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl