Na Disney breekt ook YouTube met PewDiePie
Vanochtend werd bekend dat Disney het contract met PewDiePie opzegt en nu zet ook videoplatform YouTube een punt achter de samenwerking. Reden hiervoor zijn negen antisemitische video’s van de YouTuber. In een daarvan laat hij twee Indiase mannen een bord omhoog houden met de tekst 'Dood aan alle Joden.' PewDiePie wordt niet van YouTube geweerd, zijn kanaal blijft bestaan.
De breuk met YouTube betekent dat PewDiePie, de artiestennaam van de 27-jarige Zweed Felix Kjellberg, minder inkomsten binnenkrijgt. Vorig jaar verdiende hij 14,5 miljoen dollar. Maker Studios, onderdeel van Disney, was verantwoordelijk voor het management van de artiest.
Het grote geld
Het videoplatform laat geen tweede seizoen van zijn eigen YouTube-serie maken en Kjellberg wordt uit het premium advertentieprogramma gezet. Dit programma is bedoeld voor kanalen die veel publiek trekken, daardoor aantrekkelijk zijn voor grote adverteerders en hierdoor veel geld opleveren.
Zijn kanaal blijft op YouTube staan en hij kan nog altijd advertentie-inkomsten krijgen, maar dat zal ongetwijfeld minder zijn dan wat er de afgelopen maanden binnenkwam. Daarnaast levert deze tweede breuk PewDiePie een deuk op in zijn imago.
Tegelijkertijd is hij nog een heel populaire artiest op YouTube. Hij heeft meer dan 53 miljoen abonnees en zijn video's zijn samen goed voor 14,7 miljard weergaven. PewDiePie is YouTube’s belangrijkste artiest.