Peugeot wil Opel kopen voor technologie elektrisch rijden
De Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën heeft plannen om concurrent Opel en Vauxhall over te nemen. Een woordvoerder van PSA heeft geruchten over een overname bevestigd. De overnameplannen zijn al in vergevorderd stadium.
Het Duitse Opel en het Britse Vauxhall vormen de Europese tak van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM). Bij GM staan de inkomsten van Opel en Vauxhall onder druk door de brexit en de waardedaling van het Britse pond.
PSA zou met de overname technologie op het gebied van elektrisch rijden willen kopen. Het samengaan moet ook stevige kostenvoordelen bij de inkoop van onderdelen opleveren.
Groter
Peugeot Citroën is een stuk groter dan Opel. Bij Opel werken 34.000 mensen in acht fabrieken in Europa, waar circa 1 miljoen auto's per jaar worden geproduceerd. De jaaromzet bedraagt 12 miljard euro.
PSA Peugeot Citroën heeft een jaaromzet van 55 miljard euro, bouwt met ruim 190.000 werknemers in tientallen fabrieken wereldwijd drie miljoen auto's per jaar.
Innige banden
Als de twee autobouwers samengaan, wordt de combinatie na Volkswagen de grootste autobouwer in Europa, met een marktaandeel van rond de 16 procent. Renault verliest zijn plek als nummer twee.
PSA en GM hadden in het recente verleden al kort innige banden. In 2012 gingen ze een strategische samenwerking en nam GM een belang van 7 procent in de Franse autofabrikant. Maar het duurde niet lang; een jaar later werd het belang weer verkocht omdat de samenwerking te weinig opleverde.
De Franse autobouwer verkeerde in zwaar weer. De Franse staat heeft sinds 2014 een belang in PSA en de Chinese autobouwer Dongfeng stak eveneens geld in PSA.
Maar ook Opel had het zwaar en moest fabrieken sluiten, onder meer in Antwerpen. "Een paar jaar geleden zou je gezegd hebben dat de lamme en de blinde samengaan, maar na alle steunmaatregelen en herstructureringen en een aantrekkende markt zijn de kansen een stuk beter", zegt NOS-autokenner Louis Dekker.