De Maersk Mc-Kinney Møller, met 400 metere lengte en 19.000 containers is het een van de grootste containerschepen ter wereld.
NOS NieuwsAangepast

Grootste containerreder ter wereld zucht onder slappe wereldhandel

De ingezakte wereldhandel bezorgt de Deense reder A.P.Moller-Maersk een verlies van bijna 2 miljard dollar (1,9 miljard euro). Het bedrijf, met Maersk Line de grootste containerrederij ter wereld, moest vorig jaar 2,7 miljard dollar afschrijven.

De wereldhandel is teruggezakt, onder meer door minder vraag uit China. Dat vertaalt zich in lagere tarieven voor de containervaart. Overcapaciteit aan schepen doet de rest. De schepen worden vaak in hoogconjunctuur en met optimistische verwachtingen besteld en komen een paar jaar later in de vaart, op een moment dat er minder vraag is.

De omzet van Maersk daalde van 40,4 miljard dollar naar 35,5 miljard. In alle delen van het bedrijf stond druk op de omzet. "Er is veel te veel capaciteit", zegt topman Soren Skou. "Te veel schepen liggen stil en wie wel vaart doet dat voor hele lage prijzen, ja en zo maak je natuurlijk geen winst."

Harpex en Baltic Dry Index

De Harpex, die de prijzen voor vervoer van containers per schip registreert, laat al vier jaar lang een heel laag niveau zien. Containerprijzen geven een beeld van de commerciële handel, want in containers zit van alles, van tv's tot kleding.

De crisis van 2008 en 2009 deed de prijzen instorten. Daarna was er herstel, maar in 2011 kwam er opnieuw een recessie. Sinds 2012 verbeteren de prijzen nauwelijks door minder vraag en te veel capaciteit.

Harpex, de index voor de prijzen van containers

Ook de Baltic Dry Index, die de vrachttarieven bijhoudt voor bulkgoederen, zoals zand en bouwmateriaal, laat al jaren een kwakkelend beeld zien.

De Baltic Dry Index registreert de prijzen voor bulkgoederen en bouwmaterialen voor de scheepvaart.

De onderliggende winst bij Maersk, dus voor alle afschrijvingen en belastingen, mee- en tegenvallers, lag op een schamele 711 miljoen dollar. In 2015 bedroeg dat nog 3,1 miljard dollar. Bij de energieactiviteiten vormde de lage olieprijs een domper op de resultaten.

A.P. Moller-Maersk, het grootste bedrijf van Denemarken, bestaat uit vier divisies: Maersk Line voor containervervoer met 600 schepen; de APM containerterminals, onder meer in Rotterdam; Maersk Oil en Maersk Drilling voor olie- en gaswinning; en Maersk Supply voor de bevoorrading van de offshore-industrie. Bij het bedrijf werken wereldwijd 80.000 mensen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl