NOS NieuwsAangepast

Binnen twee maanden is ook Bart Smit verleden tijd

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

Opnieuw verdwijnt er een bekende naam uit de winkelstraat: Bart Smit. Moederbedrijf Blokker is begonnen met de ombouw van de bijna 200 Bart Smit-speelgoedwinkels in filialen van Intertoys. Het bedrijf gaat daarbij voortvarend te werk: nog voor 1 april moet de naam van Bart Smit, die sinds 1967 bestaat, zijn uitgewist.

"Per week worden twintig winkels aangepakt", zegt Steven van Nieuwenhuijzen, directeur speelgoed bij Blokker Holding (Intertoys, Bart Smit en Toys XL). "Daarbij moet je denken aan een nieuw kassasysteem, een ander interieur, nieuwe logo's op de gevel en aanpassingen in het assortiment." Hoeveel geld het bedrijf daarvoor uittrekt, wil het niet zeggen.

'Kneuterig'

Vorig jaar maakte het Blokker-concern de keuze om één van de twee namen te laten vallen: Bart Smit, volgens retailkenner Paul Moers misschien een beetje 'kneuterig', of Intertoys.

"Intertoys is qua omzet en volume groter en een internationaler merk", zegt Van Nieuwenhuijzen. "We hebben ook sterke zelfstandige ondernemers met een Intertoys-winkel. Om die redenen hebben we voor het behoud van Intertoys gekozen.

Moederbedrijf Blokker gaat nu door met één sterk merk. Dat scheelt volgens Van Nieuwenhuijzen een hoop reclamegeld, want er hoeft nog maar één commercial gemaakt te worden. Zo blijft er meer over voor andere dingen. "Pure winst."

Hij kijkt online voordat hij iets in de winkel koopt, maar snuffelt in de winkel ook naar nieuwe trends.

Steven van Nieuwenhuijzen

Sommige retailkenners vinden het vreemd dat de Blokker Holding niet ook het mes zet in het aantal speelgoedwinkels. Straks zijn er meer dan 500 Intertoys-winkels. Dat lijkt veel, zeker omdat de stijgende omzet van de webshop ten koste gaat van die van de stenen winkels.

Van Nieuwenhuijzen: "Ontegenzeggelijk is het waar dat internet veel sterker groeit, maar onze klanten gebruiken beide mogelijkheden. Hij kijkt online voordat hij iets in de winkel koopt, maar snuffelt ook in de winkel naar nieuwe trends en rages, voordat hij bij de webwinkel iets bestelt. De twee kanalen versterken elkaar, is onze overtuiging."

Dubbeling

Locatus weet precies welke winkel waar zit in Nederland. Het onderzoeksbureau meldt dat in 109 gevallen een Bart Smit en Intertoys relatief dicht bij elkaar zitten (maximaal 2,5 kilometer afstand). Is er in die gevallen sprake van overlap, dus dat de ene winkel omzet afpakt van de ander?

"We zullen moeten kijken hoe zich dat ontwikkelt. We gaan niet op voorhand zeggen dat dat geen kans van slagen heeft. Snijden in het aantal winkels is niet een doel op zich. We kijken natuurlijk bij elke winkel die we hebben: ziet de omzet er goed uit, wat zijn de verwachtingen? Als in de toekomst blijkt dat we winkels moeten sluiten, zullen we dat niet nalaten. Maar ik verwacht geen grote kaalslag", aldus de directeur.

Ook deze vestiging van Bart Smit wordt binnenkort omgebouwd tot Intertoys.

Behalve de 200 Bart Smit-filialen gaan ook veertien vestigingen van Toys XL op in Intertoys. Bij de speelgoedgigant werken straks zo'n 4000 mensen.

Officiële cijfers over het marktaandeel van Blokker in de speelgoedbranche zijn er niet, maar retailkenners schatten het op ver boven de 50 procent. Behalve de 'echte' speelgoedwinkels verkopen ook de Blokker-huishoudwinkels, Marskramer en Big Bazar speelgoed.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl