Verkeersdrukte in het centrum van Yangon
NOS NieuwsAangepast

Rijlessen zonder auto, in Myanmar is dat heel normaal

In Myanmar weten ze niet zo goed wat ze er mee aan moeten: files tijdens de spits. Sinds het militaire bewind ten einde is, is autorijden niet langer een privilege en mag iedereen met een rijbewijs de weg op. En dat zorgt vooral in de voormalige hoofdstad Yangon voor problemen.

Volgens cijfers van de overheid steeg het autobezit in 2015 met 90 procent ten opzichte van 2012. In totaal telde Myanmar twee jaar geleden 500.000 geregistreerde auto's, waarvan het grootste gedeelte rondrijdt in Yangon. In de stad wonen zo'n 5 miljoen mensen.

Daarnaast zijn bij rijscholen de aanmeldingen sinds 2010 elk jaar verdubbeld. De meeste cursisten krijgen een maand les, waarbij niet in een auto maar in een lokaal wordt geoefend. Daar oefenen ze 'droog' hoe ze moeten sturen en schakelen. Zijn de cursisten daarvoor geslaagd, dan mogen ze meteen de weg op. Ze kunnen zelfs al als taxichauffeur aan de slag.

In Myanmar loopt het verkeer vast door onkunde

De oude smalle wegen van Yangon zijn niet berekend op het grote aantal auto's, waardoor de stad dagelijks te maken heeft met verkeersopstoppingen. Ook is er een gebrek aan parkeerplaatsen.

Een autodealer beaamt de problemen, al zijn er volgens hem niet te veel auto's in Yangon. "De verkeersproblemen ontstaan vooral doordat automobilisten niet volgens de regels rijden en ze in het wilde weg remmen."

Nieuw bussysteem

Er zijn inmiddels plannen om de wegen in Myanmar te verbreden en het aantal parkeerplaatsen fors uit te breiden. Ook is er sinds half januari gestart met een nieuw bussysteem. Zo'n twee miljoen mensen maken dagelijks gebruik van het openbaar vervoer in het land, maar de bussen waren overvol, sloten niet op elkaar aan en de chauffeurs reden vaak onveilig.

"Ik denk dat het nieuwe systeem helpt bij de aanpak van de verkeersproblemen", zegt een reiziger. "Eerder reden verschillende buslijnen dezelfde route. Dat zorgde voor files. Nu hebben buslijnen tenminste allemaal een eigen route."

Volgens een verkeersdeskundige is de aanpak van alleen het bussysteem nog lang niet genoeg. "De volgende stap is om ook de spoorwegen en het vervoer via het water aan te laten sluiten op het nieuwe bussysteem." Wanneer dat gaat gebeuren, is niet bekend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl