ANP

Het filmpje werd geplaatst op een Facebook-pagina met iets meer dan 14.000 likes. Door een lokale supermarkt die bezorgt in Utrecht en omstreken. Het stond volgens de organisatie maar één dag online. Toch wil het management van Max Verstappen nu zo'n 350.000 euro van het bedrijf hebben.

Het gaat om het filmpje van supermarkt Picnic, waarin een dubbelganger van Max Verstappen werd ingezet. Het was bedoeld als een parodie op het filmpje van Jumbo, waarin de echte Max Verstappen boodschappen thuis bezorgt in zijn Formule 1-wagen. In het filmpje van Picnic bezorgt de nep-Verstappen ook boodschappen, maar dan in een Picnic-autootje.

Still uit het offline gehaalde filmpje YouTube

Volgens het management van Verstappen maakt Picnic inbreuk op portretrecht. Als de supermarkt Verstappen echt had willen strikken, had dat 350.000 euro gekost, zeggen ze. Dat is namelijk het bedrag voor een grote televisiecampagne. 

"Het was bedoeld als een grap", zegt Michiel Muller, eigenaar van Picnic. "We zagen een scholier die ontzettend veel op Verstappen leek en toen kwamen we op dit idee. Toen hebben we zelfs nog een pet in de webshop van Verstappen gekocht voor hem."

En iedereen vond het ook grappig, zegt Muller. "Als je van een partij een boze reactie zou verwachten, zou dat Jumbo moeten zijn. Maar zij zeiden zelfs dat ze het grappig vonden. En eigenlijk denk ik dat Max het ook grappig vond, alleen zijn management niet."

Het is bizar, want het bedrag dat zij eisen is voor een televisiecampagne van drie maanden.

Michiel Muller, eigenaar Picnic

Het management wil nu een enorm bedrag zien van de supermarkt. "Het is bizar, want het bedrag dat zij eisen, is voor een televisiecampagne van drie maanden. Wij hebben een video op een lokale community-Facebook gezet voor een dagje." 

Daarom besloot de organisatie Verstappen een schikking aan te bieden. "We hebben het management aangeboden om het geld dat we kwijt zouden zijn aan advocaten te doneren aan een goed doel. Maar dat wilden ze niet."

Andere richting

Het management van Verstappen laat weten dat er inderdaad "oriënterende gesprekken" zijn geweest. "Maar die gesprekken gingen een iets andere richting op dan Muller nu zegt." Verder wilden ze niet reageren op de kwestie. 

Hoe dan ook, Muller vindt het jammer hoe het nu gaat. "Humor is een belangrijk element in onze organisatie, niet geld. Laten we gewoon geld overmaken aan een goed doel, en dit vergeten", sluit hij het gesprek af. 

STER reclame