Duitse tolplan met aanpassingen aangenomen
Het Duitse kabinet heeft het plan om tol op de snelwegen te gaan heffen goedgekeurd. Het plan is na zware kritiek uit buurlanden als Nederland en België in overleg met de Europese Commissie wel op verschillende punten aangepast.
Zo worden zuinige auto’s minder belast en zijn er meer verschillende tarieven bij gekomen. Daarmee komt de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt tegemoet aan de beschuldigingen dat de tolheffing buitenlanders zou discrimineren en te hoog zou zijn.
Autobahnvignet
Afgesproken is nu dat buitenlandse automobilisten met een zeer schone auto 2,50 euro gaan betalen voor een Autobahnvignet van tien dagen. Afhankelijk van de motorinhoud en de uitstoot kan het voor de grootste vervuilers in stappen oplopen tot 4, 8, 14 en maximaal 20 euro. Een vignet voor twee maanden varieert in prijs tussen 7 en 40 euro, afhankelijk van de uitstoot.
Er worden geen uitzonderingen voor de grensregio gemaakt. Dobrindt vindt het genoeg dat buitenlanders alleen hoeven te betalen als ze gebruikmaken van de snelwegen. Voor de rijkswegen is geen tolvignet nodig.
Dobrindt had de hoop uitgesproken dat de buurlanden hun verzet zouden opgeven, liet hij ook weten in een tweet, maar daarvan is geen sprake.
Het verzet tegen het Duitse tolplan houdt aan. Al eerder hebben Nederland en Oostenrijk gedreigd desnoods naar het Europese Gerechtshof te stappen om tegen de plannen te protesteren. Nederland blijft daarbij en is nog in afwachting van de Oostenrijkse reactie. "Het Duitse besluit is teleurstellend, maar niet verrassend", meldt Nederland vandaag in een verklaring.
Het plan moet overigens nog goedgekeurd worden door de Bondsdag en de Bondsraad. Verwacht wordt dat dat gebeurt, al betwijfelen sommige oppositiepartijen of het tolsysteem iets gaat opleveren. Volgens de minister zal dat jaarlijks 500 miljoen euro zijn, ook na de aanpassingen. Voor we de tol echt moeten gaan betalen, duurt nog wel even. Het systeem wordt op z’n vroegst in 2019 ingevoerd.