Meer reclame op smart-tv's van Philips

Philips-tv TP Vision
Geschreven door
Nik Wouters
Verslaggever economie

Op smart-tv's van Philips krijgen consumenten straks meer reclames te zien. De tv's worden bijgewerkt zodat in de menu's en voor het starten van een app videoboodschappen kunnen worden afgespeeld.

De reclames kunnen per land en per tijdstip verschillen. Wat de fabrikant van de tv's betreft, is dit nog maar het begin. In de toekomst worden reclames op de smart-tv mogelijk gepersonaliseerd.

Kijkgedrag

"We weten heel veel van het kijkgedrag", zegt Paulo Lopes van TP Vision, het bedrijf dat tegenwoordig de Philips-tv's produceert. "Welke zenders er worden gekeken en welke apps er worden gebruikt. Daardoor kunnen we reclames in de toekomst relevanter maken."

Hij geeft het voorbeeld van een veganist die geen reclames voor vlees wil zien. "Reclame moet relevant zijn en dan is het ook minder irritant."

De Philips-tv's van 2013 hebben al een update gekregen waardoor er meer reclame op te zien is. De tv's van 2014 en de jaren daarna worden later bijgewerkt. Eerst wordt getest of het systeem goed genoeg werkt.

Andere fabrikanten

Voor de reclame werkt TP Vision samen met technologiebedrijf Improve Digital. Volgens dat bedrijf willen ook andere tv-merken meer reclame laten zien op hun smart-tv's. "Philips loopt hiermee voorop, maar er zijn zeker meer fabrikanten mee bezig", zegt Bastiaan Spaans van Improve Digital. Zo werkt onder meer Samsung aan reclames in de hoofdmenu's van de tv's.

"Voor adverteerders is dit steeds interessanter. Reguliere tv loopt terug en consumenten kijken steeds meer apps. De adverteerder wil de consument volgen", zegt Spaans.

Goedkoper

De reclamevideo's worden in een hoek van het scherm afgespeeld. Pas als er op wordt geklikt, worden ze beeldvullend afgespeeld.

Consumenten moeten niet denken dat ze vanwege de extra reclame straks minder hoeven te betalen voor hun nieuwe toestel. "Nee, de televisie wordt niet goedkoper", zegt Paolo Lopes van TP Vision. "Maar op den duur wordt de kijkervaring beter, onder meer doordat we gratis apps en video's aanbieden."

In 2013 werd TP Vision nog op de vingers getikt omdat het voor consumenten niet duidelijk was welke gegevens over ze werden vastgelegd. Het bedrijf moest klanten nadrukkelijker om toestemming vragen om gegevens te verzamelen. Het bedrijf zegt dat inmiddels aan alle voorwaarden wordt voldaan. Ook Ziggo is in het verleden aangesproken, omdat het zonder toestemming gegevens van klanten verzamelde.